Τιμόνι και στους 17άρηδες παρουσία συνοδού - Τι προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου


«Φρένο» σε φαινόμενα διαφθοράς επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση με το νέο νομοσχέδιο για την αναμόρφωση της εκπαίδευσης και των εξετάσεων των νέων οδηγών, το οποίο παρουσίασε σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Οι νέοι θα έχουν τη δυνατότητα να «πιάνουν» τιμόνι από τα 17 τους παρουσία συνοδού.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών για την αναμόρφωση της εκπαίδευσης και των εξετάσεων των νέων οδηγών, παρουσίασαν ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής, και ο υφυπουργός, Μιχάλης Παπαδόπουλος.


Το νομοσχέδιο εντάσσεται στο ολοκληρωμένο σχέδιο για την οδική ασφάλεια με καλύτερους δρόμους, καλύτερα οχήματα και καλύτερους οδηγούς, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο υπουργός.


Γίνεται μία προσπάθεια να μπει «φρένο» σε φαινόμενα διαφθοράς που είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχουν στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, και οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο σύμφωνα με το οποίο ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα παίρνουν το δίπλωμα και μετά μαθαίνουν να οδηγούν.


Με το προηγούμενο νομοσχέδιο κάποιες διατάξεις δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, όπως ήταν η διάταξη για τις κάμερες που είχε απορρίψει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κι είχε ως αποτέλεσμα τον Ιούλιο του 2019 πάνω από 150.000 υποψήφιοι οδηγοί να βρεθούν «όμηροι» των διαδικασιών.

Καραμανλής: το νομοσχέδιο διασφαλίζει αδιάβλητες εξετάσεις, με τέσσερις τρόπους

- Κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης.

Έχει ήδη εξασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ορισμένο χρονικό διάστημα.


Σε αυτόν τον χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί, είτε δειγματοληπτικά, είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του.


- Διευρύνεται το σώμα των εξεταστών.

Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής.

«Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων», τόνισε ο Κώστας Καραμανλής και διευκρίνισε δε ότι δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.




- Δημιουργείται ένας νέος θεσμός, οι επόπτες.

Αυτοί θα είναι μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες.


Εάν δεν μπορεί το προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.


- Η θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία.

Η θέση του εκπαιδευτή θα είναι στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου.


Η ηγεσία του υπουργείου εκτιμά ότι με αυτές τις παρεμβάσεις διασφαλίζεται πως οι εξετάσεις πλέον θα είναι αδιάβλητες και άρα, πως θα έχουμε πολύ καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο.

Δυνατότητα οδήγησης για νέους από 17 ετών με συνοδό

Καθιερώνεται η δυνατότητα εξέτασης για νέους 17 ετών οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους.

«Είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουμε ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, τους νέους μας. Τους έχουμε δώσει τη δυνατότητα να ψηφίζουν, τους έχουμε φορτώσει γενικά η αλήθεια είναι με ευθύνες και υποχρεώσεις, νομίζω ότι είναι δίκιο να τους δώσουμε και μία νέα δυνατότητα, την οποία στο κάτω κάτω αξίζουν», σημείωσε ο υπουργός Μεταφορών.

Η οδήγηση πριν τα 18 έτη με συνοδηγό ισχύει σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Οι 17άρηδες λοιπόν θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να δώσουν θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις οδήγησης, αλλά να οδηγούν επί έναν χρόνο με συνοδό και υπό αυστηρές προϋποθέσεις εντός της περιφέρειας όπου κατοικούν.


Ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών, να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια και στην εφαρμοστική απόφαση που θα ακολουθήσει θα προβλέπεται και να έχει «καθαρό δίπλωμα», χωρίς πόντους στο point system.


Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18, θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.


Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο σε περίπτωση εμπλοκής του 17χρονου οδηγού σε τροχαίο, να φέρει ευθύνη και ο συνοδός οδηγός.


Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλά ακόμη μέτρα, τόσο για την καλύτερη και πιο σύγχρονη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, όσο και για την διεύρυνσή της σε ομάδες πληθυσμού που μέχρι σήμερα δεν είχαν αρκετή προσοχή από την πολιτεία.

«Προσαρμόζουμε τα δεδομένα στις ανάγκες των συμπολιτών μας με αναπηρίες και τους δίνουμε πολλές νέες δυνατότητες για να εκπαιδευτούν καλύτερα και να εξεταστούν ευκολότερα», ανέφερε ο Κώστας Καραμανλής και σημείωσε ότι το ίδιο ισχύει και για όσους υποψήφιους οδηγούς δεν μιλούν καλά ελληνικά.


Παπαδόπουλος: Ήρθε η ώρα να γυρίσουμε σελίδα

Το σχέδιο νόμου δίνει εξίσου μεγάλη βαρύτητα στο σκέλος της εκπαίδευσης, όπως και στη χρήση της τεχνολογίας στην εξέταση.


Ειδικότερα:

- Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης

- Θα χρησιμοποιείται οπτικοακουστικό υλικό για τη διαδικασία εξέτασης

- Θα ελέγχεται η ταυτοπροσωπία των υποψηφίων

- Θα απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής κατά την εξέταση

- Θα υπάρξει μέριμνα για ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια ακουστικών.

- Θα υπάρξει μέριμνα για ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο

- Η πρακτική δοκιμασία θα γίνεται σε κανονικές συνθήκες, όπως για παράδειγμα υπό βροχής

- Θα δίνεται το δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε λεπτά, χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, προκειμένου οι υποψήφιοι να εξοικειώνονται με το όχημα εξέτασης

- Θα συσταθεί επιτροπή Εποπτείας και Ενστάσεων

- Οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί θα έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο

- Θα ιδρυθούν ιδιωτικά Κέντρα Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»)

Ιστορικά οχήματα

Ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος ανέφερε ότι το νομοσχέδιο διαμορφώνει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο και για τα ιστορικά οχήματα.


Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος γίνεται με σχετική βεβαίωση που χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα, για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών.


Χορηγούνται άδειες και ειδικές πινακίδες κυκλοφορίας από τις διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών. Περιορίζεται δηλαδή ο ρόλος των νομικών προσώπων που χορηγούσαν μέχρι τώρα πινακίδες. Θα δίνουν απλώς τη βεβαίωση του χαρακτηρισμού.


Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε έτη


Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος θα κυκλοφορούν υπό τους όρους να περνούν ΚΤΕΟ σε ετήσια βάση και να είναι ασφαλισμένα, ενώ θα καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών, και ειδικότερα:

- Επιβατικά αυτοκίνητα έως 999 κυβικά: 50 €

- Από 1000 έως 1999 κυβικά: 100 €

- Άνω των 2000 κυβικών: 200 €

- Μοτοσικλέτες έως 250 κυβικά: 20 €

- Μοτοσικλέτες πάνω από 250 κυβικά: 50 €


Καθιερώνεται ένα μεταβατικό στάδιο 18 μηνών ώστε να μην υπάρξει κενό στην κυκλοφορία των ιστορικών αυτοκινήτων.

Με το νέο έτος καμία παράταση στα ταξί που δεν έχουν αντικατασταθεί λόγω παλαιότητας

Σε ότι αφορά στα ταξί, διευκρινίζεται ότι όσα θα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί λόγω παλαιότητας το 2019 και έχουν πάρει ήδη παράταση έως το τέλος του έτους, δεν θα έχουν δικαίωμα σε νέα παράταση άδειας κυκλοφορίας.


Το υπουργείο Μεταφορών προσανατολίζεται σε παράταση ενός έτους για όσα με βάση το όριο ηλικίας θα έπρεπε να αντικατασταθούν το 2020 και το 2021.

Στόχος η εφαρμογή σε έξι μήνες

Την ερχόμενη Τρίτη ξεκινά η συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και καθώς θα έρθει με την κανονική κοινοβουλευτική διαδικασία, αναμένεται να ψηφιστεί στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας ή στις αρχές της επόμενης.


Ένας φιλόδοξος στόχος που έχει θέσει το υπουργείο είναι η εφαρμογή του σε διάστημα έξι μηνών.

Τι θα γίνει με τον δακτύλιο

Ο υπουργός προανήγγειλε ανακοινώσεις για το δακτύλιο τις επόμενες ημέρες και πιθανότατα την ερχόμενη εβδομάδα κι ανέφερε ότι ο δακτύλιος θα ισχύει ξανά από τις 25 Οκτωβρίου, για να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της Αθήνας.


Θα περιοριστούν κατά πολύ οι εξαιρέσεις και τα παραθυράκια. Το θέμα θα συζητηθεί σε σύσκεψη με τα συναρμόδια υπουργεία την Παρασκευή ενώ ξεκαθάρισε ότι θα εξαιρούνται της απαγόρευσης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και παράλληλα θα υπάρξει ένα εύλογο χρονικό διάστημα ως μεταβατική περίοδος.