Σ. Πατέρας στο moveo.gr: τουριστικό το μέλλον του δικτύου στην Πελοπόννησο


Πως διαγράφεται το μέλλον του ελληνικού σιδηρόδρομου; Ποιες επενδύσεις δρομολογούνται; Έχει ψηφιοποιηθεί το δίκτυο; Τουριστικές σιδηροδρομικές διαδρομές, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού και «πράσινος» σιδηρόδρομος είναι μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνέντευξη που παραχώρησε στο moveo.gr ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας.

Δυόμιση μήνες μετά τη σύσταση του νέου Δ.Σ. του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, ο χημικός - μηχανικός, Σπύρος Πατέρας, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στον Οργανισμό, μίλησε στο moveo.gr για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού σιδηρόδρομου.


Το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο απαιτεί επενδύσεις 1,2 δισ €, σε ορίζοντα δεκαετίας, για να μπορέσει να συντηρηθεί και να αναβαθμιστεί και κύριο μέλημα της νέας διοίκησης είναι η εξασφάλιση των κονδυλίων.


Η Ευρώπη μπορεί μεν να επενδύει στις σιδηροδρομικές μεταφορές δεν παύει όμως να διατηρεί μια κριτική ματιά απέναντι σε αυτές τις επενδύσεις.


«Πρέπει, λοιπόν, να κάνουμε έναν σχεδιασμό το επόμενο διάστημα, ο οποίος θεωρώ πως πρέπει να ολοκληρωθεί σε βάθος διετίας, για να βρεθούν οι πόροι, να γίνει η σωστή μελέτη διαχείρισής τους κι επένδυσής τους και να διασφαλιστούν οι προϋποθέσεις.


Οι πόροι να επενδυθούν με τον καλύτερο τρόπο. Να δημιουργηθούν οι επενδύσεις στη σωστή κατεύθυνση, με σωστό σχεδιασμό και να μείνουν όρθιες, γιατί κι αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα» σημείωσε ο Σπύρος Πατέρας.


Το σιδηροδρομικό δίκτυο εκτείνεται απ' άκρη σ' άκρη της ελληνικής επικράτειας ενώ μεγάλο μέρος του παραμένει ανενεργό. Παλιό μετρικό δίκτυο, κι ανενεργό επί χρόνια, είναι και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου με εξαίρεση τον βόρειο άξονα και τη σύνδεση της Πάτρας με το λεκανοπέδιο της Αττικής.


Μελέτη για τουριστική αξιοποίηση του δικτύου της Πελοποννήσου

Μία μελέτη βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη από πλευράς ΟΣΕ με σκοπό να αξιοποιηθεί το υπάρχον μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου για τουριστικούς σκοπούς καθώς η χρηματοδότηση για την αναβάθμισή του είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εξασφαλιστεί.


«Υπάρχει μία σκέψη στο να δώσουμε ώθηση σε αυτό το δίκτυο χωρίς να του αλλάξουμε τα χαρακτηριστικά. Άλλωστε δεν υπάρχουν οι ανταποδοτικότητες στην Πελοπόννησο για να γίνει ένα τέτοιο project και δεν θα βρεθεί εύκολα η χρηματοδότηση.


Να κρατήσουμε το μετρικό δίκτυο και να το αξιοποιήσουμε τουριστικά και προαστιακά. Να έχει έναν προαστιακό χαρακτήρα σύνδεσης μεταξύ των τοπικών κοινωνιών της Πελοποννήσου και ταυτόχρονα να «δέσει» με μια αναπτυξιακή τουριστική λογική.


Μπορεί κανείς να το δει να συνδέεται κυρίως με οινοποιίες, προφανώς με περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, που η Πελοπόννησος έχει πολλές, και περιοχές ανεπτυγμένες και ξενοδοχειακά, να έχουν τις υποδομές και σε έναν βαθμό να έχει τη δυνατότητα να συνδέεται και με τις ΒΙ.ΠΕ.


Άρα να υπάρχει και λίγο ένας χαρακτήρας εμπορικότητας που να «σηκώσει» αυτές τις περιοχές, να τους δημιουργήσει μια επιπλέον σύνδεση» σημείωσε ο Σπύρος Πατέρας μιλώντας στο moveo.gr.


Το ενδιαφέρον από πλευράς επιχειρηματιών αναμένεται να είναι μεγάλο για ένα τέτοιο εγχείρημα.


Ανάλογα παραδείγματα, έχουμε και στο εξωτερικό, παραδείγματα τα οποία έδωσαν ιδιαίτερη ώθηση στις τοπικές οικονομίες. Τα τουριστικά δρομολόγια στο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι μια εναλλακτική και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μορφή τουρισμού ειδικά σε περιοχές με πλούσιο φυσικό κάλλος.


Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ

Πρόσφατα υπεγράφη συμφωνία μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ, της εταιρείας η οποία διαχειρίζεται κι αξιοποιεί την ακίνητη σιδηροδρομική περιουσία, και του δήμου Αγίων Αναργύρων για την παραχώρηση του οικοπέδου του παλιού αμαξοστασίου του ΟΣΕ στην περιοχή και τη μετατροπή του σε πάρκο τεχνολογίας, πολιτισμού κι αναψυχής.


Μάλιστα, ο δήμος Αγίων Αναργύρων, επιθυμεί να αξιοποιήσει μια από τις παλιές, ανενεργές σιδηροδρομικές γραμμές για να δημιουργήσει μία μορφή επιβατικής σιδηροδρομικής λειτουργίας εντός των ορίων του.


«Σαν ΟΣΕ θα υποστηρίξουμε και το επιστημονικό και το τεχνικό κομμάτι του όλου project γιατί για εμάς κάθε δημιουργία σιδηροδρομικής σύνδεσης στη χώρα είναι ένα θετικό βήμα.


Σε μικρές τέτοιες συνδέσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν και καινούργιες τεχνολογίες, να δοκιμαστούν πιλοτικά προγράμματα που δεν μπορεί κανείς να κάνει στη σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης.


Σε μικρές όμως τέτοιες συνδέσεις, εφόσον υπάρχει και ενδιαφέρον από τους φορείς, μπορούμε να δοκιμάσουμε διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα» υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΟΣΕ.


Ο Οργανισμός επικεντρώνεται και στη λογική της ανάπτυξη μιας «πράσινης» σιδηροδρομικής υποδομής αξιοποιώντας την αιολική ενέργεια. Στόχευση είναι ο σιδηρόδρομος να καταστεί «πράσινος» μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές ρύπων.


«Πράσινο» σιδηροδρομικό δίκτυο

«Εξετάζουμε την πιθανότητα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών πάρκων και ανεμογεννητριών για να τροφοδοτήσουν, να ηλεκτροδοτήσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο με πράσινη ενέργεια.


Να καταστήσουν στην ουσία τον σιδηρόδρομο «πράσινο», το οποίο είναι κάτι που μας ενδιαφέρει πολύ γιατί ουσιαστικά συμβάλλει στη γενικότερη μετατροπή της ενεργειακής κατάστασης της χώρας.


Μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων μειώνεται επίσης και το κόστος το οποίο είναι αρκετά υψηλό, και καταβάλλει ο ΟΣΕ, αλλά κυρίως οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, γιατί το επωμίζονται αυτές back to back σε μεγάλο βαθμό προς τη ΔΕΗ», τόνισε ο Σπύρος Πατέρας.


Το πλάνο περιλαμβάνει την αξιοποίηση μεγάλων οικοπεδικών εκτάσεων, ιδιοκτησίας του στο μήκος του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου.


Στο πλάνο η ψηφιοποίηση των συστημάτων

Η νέα διοίκηση προχωρά τη διαδικασία του έξυπνου εισιτηρίου, σκοπεύει να θέσει ως στόχο την ολοκλήρωση της εγκατάστασης οθονών τηλεματικής σε όλους τους σταθμούς του δικτύου και να δημιουργήσει μια καλή διαδικτυακή σύνδεση σε όλο το φάσμα ώστε ο επιβάτης να έχει τη δυνατότητα σταθερού internet καθ’όλη τη διάρκεια της μετακίνησής του.


«Το μεγάλο στοίχημα για να «σηκωθεί» ο σιδηρόδρομος είναι ο επιβάτης να απολαμβάνει τρία πράγματα: ασφάλεια, άνεση και συνέπεια.


Συνέπεια εννοώ χρονική, να ξέρει ότι θα φύγει μια συγκεκριμένη ώρα και θα φτάσει μια συγκεκριμένη ώρα.


Σε ότι αφορά το κομμάτι της άνεσης. Είναι διαφορετικό ένας επιβάτης να κινείται σε έναν συρμό όπου είναι όρθιος μεταξύ άλλων 20 ανθρώπων γύρω του και να κάνει τρεις ώρες έως τη Θεσσαλονίκη σε αυτές τις συνθήκες.


Άλλο είναι να βρίσκεται σε έναν ωραίο χώρο να κάθεται με ένα σταθερό Internet σε ένα ευχάριστο περιβάλλον και να κάνει μία διαδρομή στην οποία, αντίθετα με ότι θα κάνει στο αεροπλάνο ή στο αυτοκίνητο ή στο λεωφορείο, να μπορεί να δουλέψει» επεσήμανε ο πρόεδρος του ΟΣΕ σημειώνοντας πως για το συγκεκριμένο project γίνονται ενέργειες ώστε να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και να προχωρήσει άμεσα και σε τρία χρόνια να μπορεί να υλοποιηθεί.


Οι ισόπεδες διαβάσεις εστία κινδύνου

Πρόσφατα, ένα ακόμη θανατηφόρο δυστύχημα σημειώθηκε στην περιοχή των Σεπολίων, στη συμβολή της λεωφόρου Κωνσταντινουπόλεως με την οδό Δαμβέργη, όπου ένας ακόμη άνθρωπος έχασε τη ζωή του τη στιγμή που περνούσε το τρένο.


«Δεν μπορούμε πάντως να κρυβόμαστε, διότι αυτή είναι η λέξη που θέλω να χρησιμοποιήσω, πίσω από διαδικασίες, κανονισμούς και νόρμες και να αφήνουμε πράγματα έστω και ελάχιστα ανοιχτά σε τέτοιους κινδύνους» τόνισε ο Σπύρος Πατέρας.


Υπάρχουν ευρωπαϊκοί κανόνες οι οποίοι διέπουν τη λειτουργία και φύλαξη των διαβάσεων ανάλογα με το σημείο όπου βρίσκονται αλλά και την απόσταση από τον σταθμό.


Στόχος είναι να περιοριστούν, κατά το δυνατό, διότι πάντα αποτελούν μια πηγή κινδύνου.


«Όταν συμβαίνει ένα τέτοιο τραγικό γεγονός, είναι, κατά τη γνώμη μου, υποχρέωση του κάθε φορέα που είναι υπεύθυνος να δει άμεσα, πριν ξανασυμβεί ένα ανάλογο τραγικό γεγονός – διότι τότε πραγματικά θεωρώ ότι η ευθύνη όλων θα είναι τεράστια – τι παραπάνω από την απλή εφαρμογή των κανονισμών μπορεί να κάνει για να αποτρέψει έστω και την ελάχιστη πιθανότητα που το ανθρώπινο λάθος θα οδηγήσει σε μία απώλεια ζωής» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.


Ο κος Πατέρας αναφέρθηκε επίσης και στην ανάγκη στελέχωσης του Οργανισμού καθώς το προσωπικό μειώνεται αισθητά λόγω συνταξιοδότησης.


«Η σιδηροδρομική επιστήμη είναι μία επιστήμη η οποία δυστυχώς δεν έχει τη θέση η οποία της αρμόζει στα πανεπιστημιακά ιδρύματα.


Είναι μια εξειδικευμένη επιστήμη την οποία πολλοί λίγοι τη γνωρίζουνε και άρα μπορεί να υπάρχει μία αίσθηση στην κοινωνία ότι ο ΟΣΕ είναι ένας γερασμένος οργανισμός – και πράγματι ηλικιακά είναι διότι πολλοί άνθρωποι αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης – αλλά αυτή η συνταξιοδότηση συνοδεύεται και με μία αποχώρηση εμπειρίας μεγάλης στα σιδηροδρομικά, η οποία δεν βρίσκεται εύκολα» υπογράμμισε ο Σπύρος Πατέρας.


Ο Οργανισμός διαθέτει Κέντρο Εκπαίδευσης με μεγάλη προοπτική ανάπτυξης. Εκπαιδεύει σπουδαστές σε συγκεκριμένες σιδηροδρομικές ειδικότητες και η διοίκηση επιθυμεί να ενισχύσει τη λειτουργία του προσθέτοντας νέες ειδικότητες κι αντικείμενα.