Ξιφαράς: συγκριτικά τα οφέλη από τον σπαστό διαγωνισμό για τα λεωφορεία


Πρόσφατα δοκιμάστηκε από την ΟΣΥ το πέμπτο, κατά σειρά, ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της εταιρείας και της σταδιακής μετατροπής του στόλου της σε «πράσινου», με οχήματα φιλικότερα στο περιβάλλον, τα οποία θα βοηθήσουν σημαντικά στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Στο δοκιμαστικό δρομολόγιο επιβιβάστηκε και ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, ο οποίος μίλησε για τα συγκριτικά οφέλη της ηλεκτροκίνησης, όπως είναι η μείωση των ρύπων αλλά και η μείωση στο κόστος λειτουργίας των οχημάτων αυτών.



Το υπουργείο έχει ανακοινώσει πως τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτέμβρη θα είναι «στον αέρα» το πρώτο μέρος του διαγωνισμού για την προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.


Πρόκειται για τον διαγωνισμό, στον οποίον προβλέπεται η αγορά 1.300, νέας γενιάς, λεωφορείων ο οποίος θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 380 εκατ. € με ΦΠΑ.


Η πρώτη φάση αφορά στην αγορά 800 λεωφορείων (300 ηλεκτροκίνητα, 200 υβριδικά και 300 φυσικού αερίου).


Για ποιόν λόγο το υπουργείο προχωρά σε δύο φάσεις τον διαγωνισμό και όχι στο σύνολό του;


«Αυτό έχει προκύψει μέσα από μία μελέτη αρκετά αναλυτική η οποία συνυπολογίζει και τα υπόλοιπα μέσα συγκοινωνιών της πόλης, συνυπολογίζει και την στρατηγική που έχουμε για ένα πλάνο δεκαετίας για τις δύο μεγάλες πόλεις (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και το γεγονός ότι προχωράμε σε σπαστές προμήθειες (γιατί η δεύτερη παρτίδα θα είναι μόνο ηλεκτρικά) γίνεται για δύο λόγους.


Ο ένας λόγος είναι αφενός γιατί θέλουμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο ακριβείς στις ανάγκες που προδιαγράφουμε σε έναν διαγωνισμό για να μπορούμε να διασφαλίσουμε τη μέγιστη σχέση ποιότητας και τιμής από τον διαγωνισμό.


Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί μιλάμε για μία νέα τεχνολογία όπου έχει παρατηρηθεί ότι στα ηλεκτρικά λεωφορεία η τάση αυτή τη στιγμή είναι να έχουμε κάθε χρόνο περίπου 10% αύξηση της χωρητικότητας της μπαταρίας, 10% μείωση του όγκου της μπαταρίας και 10% μείωση της τιμής του λεωφορείου.


Οπότε ο λόγος που δεν προχωρήσαμε γρήγορα σε μία λογική του να προμηθευτούμε όλα τα λεωφορεία εξ αρχής είναι γιατί αυτό θα έχει μακροπρόθεσμα μεγαλύτερο όφελος για το συγκοινωνιακό έργο και γιατί έτσι σπαταλάμε με μεγαλύτερη σύνεση και αποτελεσματικότητα το δημόσιο χρήμα», σημείωσε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς.


Με τα ηλεκτρικά λεωφορεία μειώνεται σημαντικά η όχληση από τη λειτουργία τους μέσα στις πόλεις, πέραν της μείωσης των ρύπων, και βεβαίως η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση θεωρείται αναμφισβήτητα μονόδρομος για το υπουργείο Μεταφορών.


«Προσπαθούμε να ενισχύσουμε αρκετά τις αστικές συγκοινωνίες και να στραφούμε στη λογική της ήπιας κινητικότητας, στην οποία προσπαθούν να στραφούν όλες οι σύγχρονες πόλεις του κόσμου», τονίζει ο Γιάννης Ξιφαράς.


Με τη σύμβαση, την οποία υπέγραψε η ΟΣΥ με τα ΚΤΕΛ αλλά και με τα λεωφορεία που προμηθεύτηκε μέσω leasing, σκοπός ήταν η ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου και η αποφυγή συνωστισμού σε μία τόσο δύσκολη συγκυρία, λόγω της πανδημίας.


Γιατί εξακολουθούν να παρατηρούνται φαινόμενα συνωστισμού σε κάποιες γραμμές των αστικών συγκοινωνιών;



«Σίγουρα όσο περισσότερα είναι τα λεωφορεία τόσο μικρότερος είναι ο συνωστισμός. Αυτό όμως δεν μπορεί να εξαλείψει σε καμία περίπτωση το ενδεχόμενο της στιγμιαίας πολύ υψηλής ζήτησης,


Είναι πολύ λογικό να συμβαίνει σε διάφορες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα σε σημεία αυξημένης ζήτησης και κυρίως σε ώρες αιχμής.


Εκεί θα υπάρχουν κάποια στιγμιαία peak (κορύφωση ζήτησης), τα οποία δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν με την ίδια λογική που εξυπηρετείται η ομαλή ροή.


Αυτό είναι κάτι το οποίο το συνυπολογίζουμε πάντα στον τρόπο με τον οποίο προσπαθούμε να υλοποιήσουμε τα δρομολόγια αλλά είναι σίγουρα κάτι το οποίο δεν εξαφανίζεται από τη μία στιγμή στην άλλη», επεσήμανε ο Γιάννης Ξιφαράς.


Ξιφαράς: σωστή συντήρηση του στόλου και τακτικά δρομολόγια

«Εμείς από τη μεριά μας προσπαθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο να συντηρούμε σωστά τον στόλο μας για να έχουμε τα λεωφορεία σε κυκλοφορία.


Προφανώς εδώ υπεισέρχεται και η αντίληψη του επιβάτη, όπου ακούγεται ορισμένες φορές παράξενο όταν το συζητάμε, είναι όμως μία πραγματικότητα, ότι όταν βλέπεις ένα πολύ γεμάτο λεωφορείο και μπαίνεις κι εσύ προφανώς και αυξάνεις τον συνωστισμό.


Αυτό που εμείς οφείλουμε να κάνουμε από τη δική μας τη μεριά είναι να παρέχουμε συχνά δρομολόγια ώστε να μπορεί ο επιβάτης να γνωρίζει ότι εάν δεν θα μπει σε αυτό το δρομολόγιο γιατί προέκυψε να είναι υπέρ πλήρες ότι θα έχει την ευχέρεια πολύ σύντομα να εξυπηρετηθεί από το επόμενο.


Οπότε καταλαβαίνετε ότι οι αστικές συγκοινωνίες είναι ένας ζωντανός οργανισμός τον οποίον πρέπει να τον ενισχύουμε όλοι με τη συμπεριφορά μας εμείς από τη μεριά μας με το έργο μας αλλά και οι επιβάτες από την κουλτούρα που θα πρέπει να έχει ο κάθε καταναλωτής όταν καταναλώνει ένα προϊόν», υπογράμμισε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών.