Ξιφαράς: η σύμβαση για τα ΥΓΟΣ, το έργο ΣΔΙΤ για τον σιδηρόδρομο


Τι θα γίνει με τη νέα σύμβαση για τα ΥΓΟΣ, η οποία αναμένεται να υπογραφεί σύντομα; Θα πετύχει τον στόχο του το υπουργείο ώστε να διασφαλιστούν περισσότερα σιδηροδρομικά δρομολόγια, όπως ορίζεται και στη σχετική κοινοτική οδηγία; Το έργο ΣΔΙΤ που προχωρά το υπουργείο με σκοπό την ανάταξη κι ανταγωνιστικότητα του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα.

Τα σιδηροδρομικά δρομολόγια των άγονων γραμμών επιδοτούνται από το κράτος με 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τη σύμβαση των ΥΓΟΣ (Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος), η ισχύς της οποία εκπνέει φέτος.


Ένας μεγάλος αριθμός των δρομολογίων είχε ανασταλεί λόγω καραντίνας, και κάποια από αυτά έχουν επανέλθει, με το τελευταίο στο τμήμα «Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα».


Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο moveo.gr, αναφέρθηκε στη σύμβαση των ΥΓΟΣ.


«Η αλήθεια είναι ότι η σύμβαση που βρήκαμε στο υπουργείο για τα ΥΓΟΣ με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρούμε ότι θα μπορούσε να έχει αποτυπωθεί καλύτερα και αυτό θα φανεί πάρα πολύ σύντομα και από τη νέα σύμβαση που θα προκύψει την οποία ήδη διαπραγματευόμαστε, σχεδόν έχει κλείσει η διαδικασία, και πολύ σύντομα θα μπορούμε να πούμε περισσότερα για αυτό.


Αυτό που μπορούμε να πούμε στην παρούσα φάση είναι ότι από τις διαπραγματεύσεις που έχουν γίνει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουμε διασφαλίσει ότι με τα ίδια χρήματα θα μπορούμε να έχουμε πολύ περισσότερα δρομολόγια και να εξυπηρετήσουμε πολύ καλύτερα το σιδηροδρομικό έργο για τις περιοχές που θα είναι επιδοτούμενες από τα ΥΓΟΣ», τόνισε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, μιλώντας στο moveo.gr.


Ο ελληνικός σιδηρόδρομος, κατά κοινή ομολογία, δεν είναι καθόλου ανταγωνιστικός, καθώς επί της ουσίας, σε λειτουργία βρίσκεται η βασική σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και κάποια παρακλάδια του συνολικού δικτύου.


Σε ποιες ενέργειες προχωρά το υπουργείο έτσι ώστε να αναστραφεί αυτή η εικόνα;


«Η δικιά μας πολιτική και ο στόχος μας δεν σταματάει μόνο στο να διαπραγματευτούμε μια καλύτερη σύμβαση για τα ΥΓΟΣ και στο να πιέζουμε μια ιδιωτική εταιρεία να εφαρμόζει αυτή τη σύμβαση.


Εμείς προσπαθούμε να πάμε ένα βήμα παρά κάτω. Να δημιουργήσουμε εκείνες τις συνθήκες που ο σιδηρόδρομος θα γίνει ανταγωνιστικός και εμπορικός. Για αυτόν τον λόγο πέραν από τις όποιες διαπραγματεύσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα έχουμε αυτή τη στιγμή προχωρήσει σε ένα πλάνο ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου όπου τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου, συν κάποια έργα που προχωράνε με μειοδοτικούς διαγωνισμούς, φτάνουν κοντά τα 4 δισ ευρώ.


Έχουμε επίσης προχωρήσει και με την καταγραφή και με τις πρώτες ενέργειες που χρειάζονται για να μπορέσουμε να ωριμάσουμε ένα έργο ΣΔΙΤ για την ανάταξη, τη συντήρηση και τη λειτουργία του σιδηροδρόμου το οποίο κοστολογείται γύρω στο 1,2 δισ ευρώ αυτή τη στιγμή και για το οποίο έχουμε ήδη αποσπάσει και ένα μέρος της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης».



Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η μοναδική εταιρεία στην παροχή σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, διατηρώντας το μονοπώλιο στις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές.


Έχει εκφράσει ενδιαφέρον άλλη εταιρεία ώστε να παράσχει ανάλογες υπηρεσίες;


«Ενδιαφέρον έχουν εκφράσει, όχι για το κομμάτι της λειτουργίας, αλλά για συνεργασία με τον ελληνικό σιδηρόδρομο οι Κινέζοι, οι οποίοι έχουν μια αρκετά μεγάλη τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο κομμάτι.


Όμως αυτή τη στιγμή, εμείς, αυτό που εξετάζουμε, πριν αρχίσουμε να κοιτάζουμε γύρω μας την αγορά, είναι πώς θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε γρήγορα στην υλοποίηση των έργων για τα οποία έχουμε χρηματοδότηση γιατί έτσι θα γίνουμε πραγματικά ανταγωνιστικοί.


Το όποιο ενδιαφέρον από άλλες χώρες είναι σίγουρα χρήσιμο και ωφέλιμο, και θα πρέπει να το εκμεταλλευτούμε, όμως αυτή τη στιγμή αυτό που είναι πρωταρχικό για εμάς είναι να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να υλοποιούμε και να ολοκληρώσουμε τη στρατηγική που έχουμε για τον σιδηρόδρομο», δήλωσε σχετικά ο Γιάννης Ξιφαράς.