Ξεκινούν άμεσα οι εργασίες στο βόρειο τμήμα του Ε65



Σε τροχιά υλοποίησης το έργο παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος - Ε65. Το έργο αφορά στην κατασκευή του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, από ημικόμβο, με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνες έως τον ανισόπεδο κόμβο με την Εγνατία Οδό.

Ξεκινούν άμεσα οι εργασίες για το έργο κατασκευής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας - Ε65 μετά και το «πράσινο φως» που έδωσε η Κομισιόν με τη χρηματοδότησή του μέσω παραχώρησης.


Το βόρειο τμήμα, μήκους 70,5 χλμ. ξεκινά από τον αυτοκινητόδρομο Τρικάλων, καταλήγει στην Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών και δύναται να κατασκευαστεί μέσα σε τρία χρόνια.


Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 442,1 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.


Το υπό κατασκευή νότιο τμήμα αφορά στο τμήμα από την ένωση με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνες έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας, (0 χλμ. έως και 32,5 χλμ. Ε65).


Σύμφωνα με τα στοιχεία Ιανουαρίου, η συνολική πρόοδος του νότιου τμήματος αγγίζει το 62,74%. Το τμήμα από Ξυνιάδα έως Τρίκαλα είναι σε κυκλοφορία από το Δεκέμβριο του 2017.

Με την ολοκλήρωση κατασκευής του έργου υποχρέωση του παραχωρησιούχου θα είναι και η συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας.


Ο αυτοκινητόδρομος Ε65, συνολικού μήκους 181,5 χλμ., είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Περιφέρειας.


Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, το Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό περνώντας πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών.


Ο Ε65 κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.


Ο σχεδιασμός του βασίζεται σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, με σεβασμό προς το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, στοχεύοντας στην ασφάλεια και άνεση των χρηστών και στην εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων.

Σήμερα σε λειτουργία βρίσκεται το τμήμα του Ε65 από τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο χλμ.) έως και τον Α/Κ Τρικάλων (112ο χλμ.).


Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά.


Το νότιο τμήμα, δηλαδή το τμήμα του Ε65 από την ένωσή του με τον Α.Θ.Ε. (αρχή έργου E65) έως και τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο χλμ.), βρίσκεται σε φάση κατασκευής.


Με την ολοκλήρωσή του, θα μειωθεί περαιτέρω η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Τρίκαλα που δεν θα ξεπερνά τις 3 ώρες, από Αθήνα σε Καρδίτσα τις 2 ώρες και 30 λεπτά, ενώ κατά 40 λεπτά θα μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Ευρυτανία.


Τι «δείχνουν» οι μελέτες σκοπιμότητας και οικονομικής επίδοσης του έργου.


-Πρόσθετη ετήσια απασχόληση που προκύπτει από το σύνολο των δαπανών άμεσης απασχόλησης ξεπερνά τα 110 άτομα


-Έμμεση απασχόληση που θα δημιουργηθεί από τις ανάγκες για συντήρηση, λειτουργία και υλικά – εξοπλισμό ξεπερνά τις 30 θέσεις εργασίας ετησίως.


Σε 3 χρόνια η κατασκευή του βόρειου τμήματος


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έδωσε το «πράσινο φως» για τη χρηματοδοτική πρόταση κατασκευής και λειτουργίας του.


Εκτιμάται πως κατά τη φάση κατασκευής οι άμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν ανέρχονται σε 3.723 ανθρωποέτη εργασίας και οι έμμεσες σε 2.099 ανθρωποέτη εργασίας.


Επίσης κατά τη φάση λειτουργίας, η πρόσθετη ετήσια απασχόληση που προκύπτει από το σύνολο των δαπανών άμεσης απασχόλησης ανέρχεται σε 138 άτομα, ενώ η έμμεση απασχόληση που θα δημιουργηθεί από τις ανάγκες για συντήρηση, λειτουργία και υλικά – εξοπλισμό ξεπερνά τις 27 θέσεις εργασία ετησίως.


Με την ολοκλήρωση του Ε65


Με την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.


Το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, ενώ σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.


Συνεπώς, ο Ε65 συμβάλλει στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Κεντρικής Ελλάδας και αναβαθμίζει σημαντικά τη σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα τις οδικές μετακινήσεις προς την Αλβανία και την ΠΓΔΜ.


Η διάρκεια των αποστάσεων μετά την ολοκλήρωση του Ε65

-Λαμία – Εγνατία Οδός: 01:45’ ώρες (από 03:15’ που είναι σήμερα)

-Αθήνα – Γρεβενα: 4 ώρες

-Αθήνα – Μέτσοβο: 4 ώρες

-Αθήνα – Καστοριά: 04:35’ ώρες

-Αθήνα – Κοζάνη: 04:30’ ώρες

-Αθήνα – Καρπενήσι: 3 ώρες

-Αθήνα – Τρίκαλα: λιγότερο από 3 ώρες

-Αθήνα – Καρδίτσα: 2:35’ ώρες



Τεχνικά Χαρακτηριστικά του συνολικού έργου:

-Συνολικό μήκος: 181,50 χλμ. με 2 Λωρίδες Κυκλοφορίας & Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης

-14 Ανισόπεδοι Κόμβοι & 4 Ημικόμβοι

-4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.)

-4 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.)

-4 Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας (Κ.Δ.Κ.) & Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (Κ.Ε.Σ.)

-3 κτίρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής

-4 δίδυμες σήραγγες & 1 μονού κλάδου

-Σήραγγα Τ2 μήκους 2.983μ., (26,8ο χλμ. οροσειρά Όθρυος, Μοσχοκαριά)

-Σήραγγα Τ3Α μήκους 113μ., (45,6ο χλμ. Λίμνη Σμοκόβου, Λουτρά Καίτσας)

-Σήραγγα Τ3 μήκους 387μ., (45,6ο χλμ. Λίμνη Σμοκόβου, Λουτρά Καίτσας)

-Σήραγγα μονού κλάδου μήκους 65μ. ( 137ο χλμ. Καστράκι Καλαμπάκας)

-Σήραγγα μήκους 400μ. ( 175,6ο χλμ. Λειβάδια – Αιμιλιανός)

-48 Γέφυρες, εκ των οποίων 36 μήκους άνω των 50 μ.

-33 Άνω & 76 Κάτω Διαβάσεις

-291 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας

-8 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)

-4 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων (ΜΣΔ) & 5 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (ΠΣΔ)