Ναι μεν αλλά... οι εφοπλιστές στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας


Οι Έλληνες εφοπλιστές επικροτούν την αναγνώριση του δομικού ρόλου των ναυλωτών στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, διατηρώντας ενστάσεις για την καταλληλότητα και αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων.

Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε χθες, 14 Ιουλίου, δύο προτάσεις για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον ορυκτό άνθρακα, την ένταξη, πρώτον, της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ε.Ε. (EU ETS) κι ακολούθως την πρόταση FuelEU Maritime.


Οι προτάσεις αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε καθαρότερα καύσιμα, όμως επισημαίνουν πως θα πρέπει να διασφαλιστούν τόσο η αποτελεσματικότητα των προβλεπόμενων κανόνων ως προς την επίτευξη πραγματικής μείωσης των εκπομπών όσο και η βιωσιμότητα του ναυτιλιακού τομέα.


Το σύστημα EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας.


Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου.


Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών σημειώνει το γεγονός ότι η εμβληματική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναγνωρίζει, σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», τον δομικό ρόλο του ναυλωτή, ο οποίος είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνος για την επιλογή των καυσίμων του πλοίου, της διαδρομής, του φορτίου, της ταχύτητας και του σχετικού κόστους του καυσίμου που καταναλώνεται.



«Η αναγνώριση της ευθύνης των ναυλωτών, για την κάλυψη του κόστους συμμόρφωσης στο πλαίσιο του EU ETS, δείχνει τη σωστή κατεύθυνση που θα πρέπει να έχουν οι συζητήσεις κατά την επόμενη φάση της νομοθετικής διαδικασίας, με τη συμμετοχή και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.


Ωστόσο, συμμεριζόμαστε πλήρως τις βαθιές ανησυχίες των εμπορικών διεθνών εταίρων της ΕΕ και την αντίθεσή τους κατά της επιβολής αυτού του μονομερούς μέτρου στο διεθνές εμπόριο, το οποίο εκλαμβάνεται ως ένα μέτρο εισροής εσόδων, και όχι ένα μέτρο με πραγματικά περιβαλλοντικά οφέλη», υπογράμμισε ο Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ.


Η πρόταση FuelEU Maritime, στοχεύει στην προώθηση της χρήσης καθαρότερων ναυτιλιακών καυσίμων, τι γίνεται όμως με τα εγγενή χαρακτηριστικά της διεθνούς ναυτιλίας και την αλληλεπίδραση διαφορετικών φορέων της ναυτιλιακής μεταφορικής αλυσίδας;


«Αντί να επιβάλει την υποχρέωση στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει σε άλλους κλάδους των μεταφορών, καθιστώντας τους υπεύθυνους για την ένταση άνθρακα του καυσίμου που παρέχουν στα πλοία, οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στοχοποιούν άδικα και αδικαιολόγητα τα πλοία και τους διαχειριστές τους, οι οποίοι δε μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα καυσίμων καθορισμένων προδιαγραφών.


Η ένταση του άνθρακα στα ναυτιλιακά καύσιμα θα πρέπει να ρυθμίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο και υπό την προϋπόθεση της επαρκούς διαθεσιμότητας μη ορυκτών εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δεν είναι επί του παρόντος διαθέσιμα για την ποντοπόρο ναυτιλία και δε θα είναι ούτε στο άμεσο μέλλον.


Χωρίς σημαντικές επενδύσεις στην Έρευνα και Ανάπτυξη από εμπλεκόμενους φορείς εκτός τομέα, όπως κατασκευαστές μηχανών, παραγωγούς καυσίμων και προμηθευτές ενέργειας, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα παραμείνει εξαρτημένη από τον άνθρακα», σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ.

H EEE στρέφει το βλέμμα προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη - μέλη για το επόμενο στάδιο της νομοθετικής διαδικασίας σχετικά με αυτές τις «αμφιλεγόμενες», όπως τις χαρακτηρίζει, προτάσεις.