Μετρό γραμμή 4: έπεσαν οι υπογραφές


Η Αττικό Μετρό και η σύμπραξη των εταιρειών J&P ΑΒΑΞ Α.Ε., GHELLA SpA κι ALSTOM Transport S.A υπέγραψαν απόψε στο θέατρο του άλσους Βεΐκου τη σύμβαση για την έναρξη των εργασιών του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό «Άλσος Βεΐκου - Γουδή».

Οι υπογραφές έπεσαν και η κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό «Άλσος Βεΐκου - Γουδή», το μεγαλύτερο έργο υποδομής, συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ €, είναι έτοιμη να ξεκινήσει.


Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στη σύμβαση, οι εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους, και μέσα σε 8 χρόνια η πρωτεύουσα θα διαθέτει ένα ακόμη σπουδαίο έργο υποδομής, όπου αναμένεται να προσφέρει σημαντικά οφέλη στους κατοίκους του λεκανοπεδίου.


340.000 Αθηναίοι αναμένεται να χρησιμοποιούν καθημερινά το συγκεκριμένο τμήμα, μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται πως η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000.


Οι θέσεις των 15 σταθμών

1. Άλσος Βεΐκου

Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.

2. Γαλάτσι

Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.

3. Ελικώνος

Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου - παιδική χαρά.

4. Κυψέλη

Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.

5. Δικαστήρια

Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.

6. Αλεξάνδρας

Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.

7. Εξάρχεια

Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.


8. Ακαδημία

Ο σταθμός «Ακαδημία» χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Ένας σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.

9. Κολωνάκι

Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.


10. Ευαγγελισμός

Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.

11. Καισαριανή

Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.

12. Πανεπιστημιούπολη

Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.

13. Ιλίσια

Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.

14. Ζωγράφου

Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.

15. Γουδή

Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.

Νέες τεχνολογίες

Οι προδιαγραφές για την Γραμμή 4 ακολουθούν νέα πρότυπα και ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, καθώς πολλές απαιτήσεις και διαδικασίες έχουν αλλάξει.


- Γραμμή με τραίνα χωρίς οδηγό.

- Τραίνα από φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, με υπεραυτόματα και έξυπνα συστήματα λειτουργίας.

- Πρόβλεψη επιστροφής αναγεννώμενης ενέργειας της πέδης των συρμών.

- Εξελιγμένα συστήματα αυτομάτου ελέγχου όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων.

- Προβλέψεις κυβερνοασφάλειας στη λειτουργία τραίνων και συστημάτων.

- Εξελιγμένα συστήματα επικοινωνιών και εξυπηρέτησης των επιβατών.


Από τη Γραμμή 4 του Μετρό ξεκινά στην Ελλάδα και η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling –το λεγόμενο ΒΙΜ.


Μια καινοτόμα πλατφόρμα, που ενισχύεται από την Κομισιόν, αλλά αποτελεί και μέρος των μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης.


Καλύπτει το κενό ανάμεσα στο μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου, συνεισφέροντας στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, που άλλωστε αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην Ελλάδα.


Παρών ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην υπογραφή της σύμβασης

Παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, υπεγράφη η σύμβαση για την έναρξη των εργασιών της γραμμής 4 του μετρό.


«Το μετρό της Αθήνας παίρνει και πάλι μπρος. Σήμερα, ήδη, πάνω από τους μισούς κατοίκους της Αττικής και το 70% των θέσεων εργασίας, έχουν άμεση πρόσβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς.


Με τη Γραμμή 4, αλλά και τον υπόλοιπο σχεδιασμό μας –όπως η επέκταση προς Πειραιά που ολοκληρώνουμε, ή οι επεκτάσεις προς τη Δυτική Αττική και προς τα Νότια προάστια που προετοιμάζουμε.


Το μετρό της Αθήνας συνεχίζει να πηγαίνει πιο μακριά, για να μας φέρνει όλους πιο κοντά», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.


Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νικόλαος Κουρέτας, και ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης.