Μεγάλος ο ανταγωνισμός στον διαγωνισμό για την προμήθεια 770 νέων λεωφορείων



Συνολικά τέσσερις εταιρείες προέκυψαν από την αποσφράγιση των προσφορών στην 6η, κατά σειρά, παράταση που δόθηκε στον διαγωνισμό για την προμήθεια 770 σύγχρονων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Με δεδομένο ότι ο τελευταίος διαγωνισμός έγινε το 2008, αυτός, των 383,4 εκατ. ευρώ, με ΦΠΑ , έχει δημιουργήσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις μεγαλύτερες βιομηχανίες σε Ευρώπη και Κίνα. Αυτό εύκολα αποδεικνύεται και από τις πολυάριθμες αιτήσεις για διευκρινίσεις που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες.



«Το αποτέλεσμα αυτού του έντονου ανταγωνισμού ήταν να υπάρξει καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας λόγω κατάθεσης προσφύγων», ανέφερε ο Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών σε συνέντευξή του.


Παράλληλα, εκκρεμεί μια προσφυγή κατά των όρων της διακήρυξης για το ένα από τα πέντε τμήματα του διαγωνισμού για την οποία σύντομα θα αποφασίσει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ο διαγωνισμός προχωρά κανονικά, λέει το Υπουργείο, και αρχές Μαΐου αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ και για το τμήμα αυτό και εκτιμά πως τα πρώτα λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους το πρώτο τρίμηνο του 2023.


Η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ και η προμήθεια λεωφορείων μέσω leasing πρόσθεσε περίπου 873 επιπλέον οχήματα στους στόλους των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.


Με τον διαγωνισμό, ο οποίος αποτελεί το πρώτο τμήμα στην αγορά συνολικά 1.300 νέων λεωφορείων, θα ενταχθούν στα αμαξοστάσια οχήματα νέων τεχνολογιών, ηλεκτρικά και υβριδικά, τα οποία θα μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στόλου.

Ο διαγωνισμός «έσπασε» σε 5 τμήματα και η μελέτη που καθόρισε το «τεχνολογικό μείγμα» ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας του Υπουργείου με εξειδικευμένους συμβούλους μέσω της ΕΤΕπ.


«Το βασικό σκεπτικό που καθόρισε τη μεθοδολογία της μελέτης ήταν αφενός να εκμεταλλευτούμε κατά το βέλτιστο δυνατό τρόπο τις υπάρχουσες τεχνολογίες στα αμαξοστάσιά μας και αφετέρου να εκσυγχρονίσουμε τις συγκοινωνίες μας και να στραφούμε με ασφάλεια και σε νέες τεχνολογίες, λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαίτερες συνθήκες των πόλεων στις οποίες θα κυκλοφορούν τα οχήματα», επεσήμανε ο κος Ξιφαράς.


Τα 5 τμήματα του διαγωνισμού αφορούν σε 120 υβριδικά λεωφορεία δώδεκα μέτρων, 200 CNG δώδεκα μέτρων, 100 CNG δεκαοχτώ μέτρων, 100 ηλεκτρικά δώδεκα μέτρων με αυτονομία 135 χλμ καθώς και 250 ηλεκτρικά δώδεκα μέτρων με αυτονομία 180 χλμ.


Αναφορικά με το δίκτυο φόρτισης για την προμήθεια φορτιστών και την εγκατάστασή τους στα αμαξοστάσια, αποτελεί μέρος του διαγωνισμού και θα γίνει από τους αναδόχους.

Η διαδικασία όμως είναι ιδιαιτέρως ενεργοβόρα και το Υπουργείο βρίσκεται σε συνεργασία με το ΔΕΔΔΗΕ για την επαύξηση της εγκατεστημένης ισχύος στα αμαξοστάσια μας, ώστε να διασφαλίσουμε τη διαθεσιμότητα της απαιτούμενης ισχύος για τη φόρτιση των οχημάτων.


Απαραίτητη η συνύπαρξη ΚΤΕΛ και ΟΑΣΑ και μετά τον διαγωνισμό

«Η συνεργασία του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ έδειξε ότι η είσοδος του ιδιωτικού τομέα στις συγκοινωνίες έχει πολύ θετικά αποτελέσματα, βελτιώνοντας το παρεχόμενο έργο», σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας υπογραμμίζοντας πως η αύξηση των διαθέσιμων λεωφορείων και συρμών που κυκλοφορούν στην πόλη είναι προτεραιότητα αλλά και υποχρέωση της πολιτείας.


«Εκτιμούμε λοιπόν πως είναι απαραίτητη η συνύπαρξη του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, ώστε να διασφαλίσουμε τη μέγιστη διαθεσιμότητα των συγκοινωνιών, και με αυτόν τον τρόπο να αυξήσουμε το μερίδιο χρήσης των ΜΜΜ σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη μετακινήσεων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς.


Η εκτέλεση δρομολογίων από τα ΚΤΕΛ μείωσε το φόρτο εργασίας της ΟΣΥ και της έδωσε τη δυνατότητα να εκτελεί περισσότερα και πιο συχνά δρομολόγια στο κέντρο της πόλης ενώ οι αποδόσεις του οργανισμού βελτιώθηκαν με την πρόσληψη 403 τεχνιτών και οδηγών που έγιναν τον περασμένο Μάρτιο.