«Εστίαση» - Το πρώτο μέρος της έρευνας για το άνοιγμα του τουρισμού


Η εστίαση είναι ένας τομέας της ελληνικής οικονομίας άρρηκτα συνδεδεμένος με το τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Οι τουρίστες αποζητούν τις ομορφίες της Ελλάδας, τις κατάλληλες ξενοδοχειακές υποδομές αλλά και τα καλά εστιατόρια προκειμένου να γευτούν την ελληνική κουζίνα. Άλλωστε, η διασκέδαση περνάει από το στομάχι..

Οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης είναι τεράστιες σε πολλούς τομείς της οικονομίας σε παγκόσμιο επίπεδο.


Οι περιορισμοί, τα μέτρα, τα υποχρεωτικά «λουκέτα» προκειμένου να περιοριστεί η υπερ-μετάδοση του ιού οδήγησαν το επιχειρείν σε μαρασμό και τους επιχειρηματίες κι εργαζόμενους σε απόγνωση.


Οι επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο του επισιτισμού, έχουν «κατεβάσει ρολά» έξι ολόκληρους μήνες, από τον περασμένο Νοέμβριο.


Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια βαθιά ύφεση όπου σε πολλές περιπτώσεις, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, οδηγεί τον επιχειρηματικό κόσμο στη σκέψη για οριστικό λουκέτο.


Οι επιστρεπτές προκαταβολές, όπως λένε οι ίδιοι, καταναλώθηκαν στην κάλυψη των παγίων εξόδων των κλειστών τους επιχειρήσεων.


Για τις 14 Μαΐου η Ελλάδα αποφάσισε να ανοίξει τον τουρισμό, υπό όρους και προϋποθέσεις υγειονομικής ασφάλειας, με αυστηρά πρωτόκολλα και μέτρα τα οποία θα θωρακίσουν, όπως θεωρούν οι εμπλεκόμενοι, τόσο τη χώρα μας όσο και τους τουρίστες.


Μια βασική γραμμή άμυνας της κυβέρνησης είναι κι ο εμβολιασμός, κατά προτεραιότητα, των εργαζόμενων στους τομείς του τουρισμού, με σκοπό την υγειονομική θωράκιση των ίδιων αλλά και των τουριστών.

Εστίαση - ο μεγάλος χαμένος

Στην εστίαση τα πράγματα είναι άκρως ιδιαίτερα καθώς δεν μπορεί κανείς να τρώει ή να πίνει αντίστοιχα το ποτό του, φορώντας μάσκα, γι' αυτό και η εστίαση «στοχοποιήθηκε» ως ο υπερ-μεταδότης της νόσου.


Υπάρχει άραγε μια μέση λύση ώστε να ανοίξουν οι επιχειρήσεις - αλλά και να κρατηθούν ανοιχτές με ασφάλεια - σε ένα τόσο αβέβαιο περιβάλλον;


Το moveo.gr συνομίλησε με επιχειρηματίες, ανά την Ελλάδα, και σας παρουσιάζει, σήμερα, το πρώτο μέρος της έρευνας για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού.


Η #estiasigreece είναι ένας φορέας διαλόγου, ο οποίος εκπροσωπεί περισσότερα από 50 πρωτοβάθμια σωματεία του χώρου, ανά την επικράτεια, έχοντας μια δυναμική παρουσία τους τελευταίους 12 μήνες.


Τα καταστήματα εστίασης, μετά το μεγάλο διάστημα αδράνειας, θα χρειαστούν προγραμματισμό ώστε να γίνουν όλες εκείνες οι απαραίτητες εργασίες τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους.


Θα πρέπει να δρομολογηθεί προγραμματισμός για την αγορά πρώτων υλών και προετοιμασιών και γι'αυτόν τον λόγο παρακαλούν τους αρμόδιους να ενημερωθούν σε διάστημα 7-10 ημερών πριν το άνοιγμα των καταστημάτων τους.


Το moveo.gr συνομίλησε με τον Τάσο Γιατρά, μέλος του πυρήνα του EstiasiGreece. Ο κος Γιατράς είναι ένας πολύ γνωστός Πατρινός επιχειρηματίας, διατηρεί δύο εστιατόρια, το «Porto Fino», στην Έλληνος Στρατιώτου 13, στο κέντρο της Πάτρας κι ένα δεύτερο, το «Αλάτι» στην Ηρ. Πολυτεχνείου 64, στην παραλία του Αγίου Βασιλείου.


Σε σχέση με το ασφαλές άνοιγμα των καταστημάτων τους, οι επικεφαλής του estiasigreece, προτείνουν κάτι άκρως πρωτοποριακό πέραν των επιβεβλημένων αυστηρών μέτρων υγιεινής.

Ψηφιακή ιχνηλάτηση των επισκεπτών

Προτείνουν τη δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας, ενός application, ώστε να καταγράφονται τα στοιχεία των πελατών, ανέπαφα, και σε περίπτωση επιβεβαιωμένου κρούσματος να γίνεται αμεσότερη η ιχνηλάτηση.


«Ο οποιοσδήποτε επισκέπτης πηγαίνει σε ένα κατάστημα εστίασης, με το κινητό, ανέπαφα, θα κρατάει η εφαρμογή τα στοιχεία του πελάτη.


Μόνο η εφαρμογή!!! καθώς μιλάμε για μία εθνική εφαρμογή, να την κάνει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε σε περίπτωση κρούσματος να ενεργοποιείται.


Έτσι θα ξέρουμε πως στο τάδε κατάστημα είχαμε επιβεβαιωμένο κρούσμα, την ημερομηνία τάδε και η εφαρμογή αυτόματα θα μπορεί να ειδοποιεί τους πελάτες οι οποίοι πέρασαν από το συγκεκριμένο κατάστημα.


Άρα αυτή τη στιγμή έχουμε αυτό που δεν είχαμε, ως όπλο κι ως εργαλείο, για να σταματήσουμε την υπερμετάδοση. Την πληροφορία δηλαδή ότι έχουμε έρθει σε επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα» σημειώνει ο επιχειρηματίας, Τάσος Γιατράς.


Το συγκεκριμένο application λειτουργεί ήδη στη Δρέσδη της Γερμανίας με την ονομασία pass4all προσφέροντας πολύτιμες κι ουσιαστικές πληροφορίες στην ψηφιακή παρακολούθηση των επαφών σε επιβεβαιωμένα κρούσματα κορωνοϊού.


Το moveo.gr συνομίλησε και με τον Νίκο Γεωργιάδη, ιδιοκτήτη του «TARATSA Book 'n' Coffee» στην Αίνου 46, στην Αλεξανδρούπολη και πρόεδρο των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος Έβρου, αλλά και μέλος του EstiasiGreece.


Ο ίδιος αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εστίαση στον Έβρο, καθώς διαφοροποιούνται ανά περιοχή, αλλά υπογράμμισε και τους φόβους του για την επόμενη ημέρα.


«Εγώ δεν βλέπω πως στις 14 Μαΐου η εστίαση θα είναι σε θέση να λειτουργήσει. Εγώ πιστεύω ότι θα πάμε με τα περσινά δεδομένα, ότι δηλαδή η εστίαση θα ανοίξει τέλη Μάϊου σίγουρα.


Φυσικά κάτι τέτοιο δεν το θέλουμε, εμείς θέλουμε να λειτουργήσουμε ακόμη και σήμερα. Η εκτόνωση του κόσμου είναι το πιο βασικό κομμάτι, το οποίο οι λοιμωξιολόγοι δυστυχώς δεν μπορούν να καταλάβουν, Το βλέπουμε και στην Κύπρο.


Η Κύπρος έχει ανοίξει την εστίασή της με αυστηρά μέτρα, αλλά και με μεγάλη βοήθεια από το κράτος σε αυτούς που επέλεξαν να μείνουν κλειστοί.


Οι χωρητικότητες στα καταστήματα είναι στο 50% με πάρα πολύ μεγάλες αποστάσεις, έτσι όμως εκτονώνεται ο κόσμος.


Δεν βλέπουμε στην Κύπρο κόσμο σε πεζοδρόμια να πίνει το ποτό του, δεν βλέπουμε υπαίθρια πάρτι, δεν βλέπουμε κόσμο στα λιμάνια, νομίζω θα ήταν το πιο φυσιολογικό να γίνει κι εδώ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Γεωργιάδης.


Η κατάσταση του on- off σε μία οικονομική δραστηριότητα είναι χειρότερη και από την παραμονή στο off, μας επεσήμαναν, οπότε ζητούν, τη στιγμή που θα αποφασιστεί πως ανοίγει η εστίαση, να παραμείνει και για το επόμενο διάστημα ανοιχτή.



Έτοιμοι δηλώνουν και οι επιχειρηματίες της πρωτεύουσας.


Με το αίσθημα της ατομικής ευθύνης, που τόσο έχει διατυμπανιστεί, αλλά και με την ελπίδα που φέρνει το εμβόλιο, προσδοκούν πως θα ξεπεράσουμε κατά το δυνατόν γρηγορότερα τον σκόπελο, όμως η ύφεση είναι ένα μεγάλο αγκάθι.



«Η εστίαση έχει επωμιστεί ένα πολύ δύσκολο έργο γιατί μην ξεχνάτε ότι η μάσκα δεν μπορεί να λειτουργήσει στην εστίαση αφού τρώμε και πίνουμε.


Και βεβαίως οι αποστάσεις. 'Ολα έχουν χτιστεί στις επιχειρήσεις της εστίασης σε μία συνάρτηση της χωρητικότητας – με τα άτομα που δυνάμεθα να εξυπηρετήσουμε – του εισοδήματος και των εξόδων της επιχείρησης.


Αυτή τη στιγμή η επιχείρηση καλείται να αντιμετωπίσει ξανά ολόκληρα τα έξοδά της χωρίς όμως να μπορέσει να εκμεταλλευτεί ολόκληρη την επιχείρηση.


Αυτό, σε ότι αφορά τις αποστάσεις και σε ότι αφορά τα ωράρια, διότι είναι πολύ σημαντικά αυτά για την ημέρα που θα ανοίξουμε.


Αυτά θα διαμορφώσουν το τι θα εισπράττουμε, τι θα έχουμε σαν εισόδημα για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε», σημείωσε ο Δημήτρης Θεοφίλου, ο επιχειρηματίας του ιστορικού εστιατορίου «Μαγεμένος Αυλός», στην Αμύντα 4, στην πλατεία Προσκόπων στο Παγκράτι.


Ο επιχειρηματικός κόσμος έχει θέσεις, σχέδια και πρωτοποριακές ιδέες για την επόμενη ημέρα. «Κανείς δεν πρέπει να στέκεται στη θέση του κριτή και του κατακριτή αλλά όλοι θα πρέπει να προσπαθούν να ενδύονται τον μανδυα του συνοδοιπόρου και του συμπροσπαθούντος» σημειώνει ο κος Θεοφίλου.


Εθνικό voucher υπηρεσιών

Ο ίδιος αναφέρθηκε, αποκλειστικά στο moveo.gr, στη δημιουργία εθνικού voucher υπηρεσιών, μιας πλατφόρμας όπου η Ελλάδα θα προσφέρει τις υπηρεσίες της στους τουρίστες και παράλληλα θα ενισχύεται η εθνική οικονομία.


«Κάνω μία πρόταση, από το δικό σας δίκτυο πρωτοακούγεται, και μπορεί να θεριέψει και να γίνει και μία μεγάλη υπόθεση υποστήριξης του τόπου, όχι μόνο της εστίασης.


Να δημιουργήσουμε, τώρα που έχουμε τις ψηφιακές δυνατότητες ένα εθνικό voucher υπηρεσιών και αγορών.


Αυτό θα μπορούν να το αγοράζουν από όλον τον κόσμο, καταθέτοντας και διοχετεύοντας χρήματα στην Ελλάδα μας, σε πηγή που θα έχει ορίσει η κατάλληλη υπηρεσία, και όλα αυτά τα χρήματα, όταν έρθουν, θα είναι χωρίς χρονικό όριο.


Να αποκτήσουμε ένα εθνικό voucher υπηρεσιών και να έρχονται να το αγοράζουν από σήμερα οι τουρίστες, αυτοί που αγαπούν την πατρίδα μας.


Και τα χρήματα να τα παίρνουμε εμείς σήμερα και να το εξαργυρώσουν όταν έρθουν σε όποια υπηρεσία θέλουν», σημείωσε ο Δημήτρης Θεοφίλου.


Αιμορραγούν οι επιχειρήσεις

Το παρατεταμένο διάστημα που διατηρείται το απαγορευτικό για τη λειτουργία μεγάλου μέρους της οικονομικής δραστηριότητας, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που υπάρχει για τον χρόνο που τελικά θα απαιτηθεί για να επιστρέψουμε σε κάποιας μορφής κανονικότητα, φαίνεται πως επιβαρύνει εκθετικά την κατάσταση της πλειοψηφίας των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.


Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας, του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, για το Β' εξάμηνο του 2020, παρατηρείται πως:


- 79,8% των επιχειρήσεων επιδεινώθηκε η οικονομική τους κατάσταση, έναντι μόλις 4,2% που δήλωσε ότι βελτιώθηκε και 15,9% που δήλωσε πως παρέμεινε αμετάβλητη


- 70,7% των επιχειρήσεων μειώθηκε ο τζίρος τους έναντι μόλις του 11,1% που δήλωσε πως αυξήθηκε και του 16,9% που δήλωσε πως παρέμεινε αμετάβλητος.


- Δυσμενέστερη είναι κατάσταση που καταγράφεται στις επιχειρήσεις που ανέστειλαν τη λειτουργία τους με κρατική εντολή, καθώς 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν πως το Β εξάμηνο του 2020 μειώθηκε ο τζίρος τους, ενώ αντίστοιχα είναι και τα στοιχεία των πληττόμενων βάσει ΚΑΔ επιχειρήσεων όπου το 74,4% δήλωσε πως κατέγραψε μείωση του τζίρου το Β εξάμηνο του 2020.


Η πανδημική κρίση δεν επηρεάζει με την ίδια ένταση όλες τις επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους με κρατική εντολή βρίσκονται σε εξαιρετικά δυσμενή θέση.