ΕΞΑΑΑ: δραματική πτώση στα ξενοδοχεία λόγω πανδημίας


Ισχυρό brand name και ασφάλεια στη πόλη και στα ξενοδοχεία οι κύριοι λόγοι ταξιδιού στην Αθήνα το 2020 αλλά και δραματικά τα στοιχεία πτώσης της απόδοσης των ξενοδοχείων της Αθήνας λόγω της πανδημίας ήταν τα αποτελέσματα της 16ης έρευνας της ΕΞΑΑΑ και της GBR Consulting περί ικανοποίησης κι απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής.

Ισχυρό «brand name» και ασφάλεια στη πόλη και στα ξενοδοχεία οι κύριοι λόγοι ταξιδιού στην Αθήνα το 2020.


Δραματικά όμως είναι τα στοιχεία πτώσης της απόδοσης των ξενοδοχείων της Αθήνας λόγω της πανδημίας.


Αυτά ήταν τα αποτελέσματα της 16ης έρευνας της ΕΞΑΑΑ & της GBR Consulting «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών κι Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής» τα οποία παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της 50ης ετήσιας γενικής τακτικής συνέλευσης της ΕΞΑΑΑ.


Η πανδημία Covid-19 οδήγησε σε δραματική απώλεια ανθρώπινων ζωών, επηρέασε σοβαρά την κοινωνική ζωή, τη δημόσια υγεία, την εκπαίδευση, τις επιχειρήσεις, την απασχόληση και τις οικονομίες συνολικά.


Η Ελλάδα περιόρισε την εξάπλωση του ιού κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος τον Μάρτιο 2020, λαμβάνοντας σε πρώιμο στάδιο αυστηρά μέτρα.


Τα μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών, οδήγησαν στο άνοιγμα από τον Ιούνιο του 2020.


Η χώρα ήταν έτοιμη να δεχτεί τουρίστες με ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα και την εστίαση.


Προβλήθηκε ως ασφαλής προορισμός και αυτό φαίνεται από τα στοιχεία που δήλωσαν οι τουρίστες.


Ο δεύτερος κύριος λόγος μετά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της πόλης για την επιλογή της Αθήνας ήταν πράγματι η ασφάλεια σε σχέση με το Covid-19.


-Το 43% των τουριστών αναψυχής που ήρθαν στην Αθήνα δήλωσαν ότι επέλεξαν την Αθήνα επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό.


-Μεταξύ των επισκεπτών αναψυχής ηλικίας 18-25 ετών αυτό το ποσοστό ήταν 60%.


-7,6 στους 10, ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι οι αλλοδαποί τουρίστες για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας


-Οι άνω των 55 ετών φαίνεται ότι είναι πιο ενημερωμένοι για τα μέτρα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.


-Οι ξενοδόχοι κάνοντας συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς στο ξενοδοχείο βαθμολογώντας με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα.


-Tα εστιατόρια και τα ταξί, όλα με βαθμό υψηλότερο από 8.


Μικρότερη βαθμολογία πήραν η ασφάλεια στους δρόμους, στα καταστήματα και στα bar / cafe, ενώ οι αλλοδαποί αξιολόγησαν πολύ χαμηλά, με 6,9 τα ΜΜΜ.


Οι Έλληνες δεν ένιωθαν ασφαλείς στις δημόσιες συγκοινωνίες με βαθμολογία 5,6 και επίσης αξιολόγησαν την ασφάλεια στα ταξί σημαντικά χαμηλότερα από τους ξένους με βαθμό 7,2.


Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες ένιωθαν ασφαλέστεροι στα εστιατόρια και στους δρόμους.


-Συνολικά, με βαθμό 7,3 οι αλλοδαποί πιστεύουν ότι τα μέτρα Covid-19 δεν επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία τους στην Αθήνα, ενώ η εμπειρία των Ελλήνων επηρεάστηκε περισσότερο από τα μέτρα βαθμολογώντας με 6,9.


-Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην πόλη, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι € 115 ημερήσια δαπάνη ανά άτομο.


O συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020.



«Είναι αναγκαίο να μελετήσουμε πολύ προσεκτικά όλα τα νέα δεδομένα και στοιχεία που προκύπτουν, όχι μόνο από την έρευνα της ΕΞΑΑΑ αλλά και από όλες τις έρευνες που διεξήχθησαν από τους φορείς του Τουρισμού κατά την περίοδο της πανδημίας covid με αντικειμενικότητα.


Θα χρειαστεί να συνθέσουμε τα συμπεράσματά τους και να λάβουμε υπόψη μας την πραγματική εικόνα, η οποία και θα καθορίσει τις όποιες κινήσεις, επιλογές και στρατηγικές αποφάσεις μας για το μέλλον.


Όλοι οι φορείς πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και με αισιοδοξία παρά τις αντίξοες συνθήκες με ένα νέο όραμα.


Μια νέα Ελλάδα και μια καινούργια Αθήνα, που θα ‘αναδυθεί’ στα μάτια των επισκεπτών μας.


Και θα πρέπει να συνεργαστούμε γι’ αυτό, ξεκινώντας από το χτες και από το σήμερα, για το φετινό καλοκαίρι αλλά και για την «επόμενη ημέρα» στον αθηναϊκό, στον ελληνικό και στον διεθνή Τουρισμό» δήλωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς.



Η απόδοση των ξενοδοχείων




Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα.


Μετά το Lockdown την περίοδο Ιούλιο - Οκτώβριο η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Το Νοέμβριο του 2020, η ζήτηση κατέρρευσε ξανά με νέα μέτρα που λήφθηκαν στην Ελλάδα και τις κύριες αγορές της. Οι Αμερικανοί, που αποτελούν μακράν τη πιο σημαντική αγορά για την Αθήνα, δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στην Ευρώπη από τον Μάρτιο 2020.


Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλο το χρόνο παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1 η Ιούνιου, λόγω της χαμηλής ζήτησης.


Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%.


Τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα.


Kαταστροφικό το 2020 για τον ξενοδοχειακό τομέα.


Λαμβάνοντας υπόψη τα ξενοδοχεία που δεν ήταν σε λειτουργία λόγω του Covid-19 (μέθοδος TRI - Total Room Inventory), η πληρότητα το 2020 ήταν μόλις 19,7%.


Η απώλεια των συνολικών εσόδων για τον ξενοδοχειακό τομέα της Αττικής εκτιμάται σε € 700 εκατ.


Τα επίπεδα πληρότητας σε Βαρκελώνη και Ρώμη, ήταν ακόμη χαμηλότερα από αυτά της Αθήνας με βάση τη μέθοδο TRI με 17% και 15% αντίστοιχα, ενώ η Μαδρίτη έφτασε σε παρόμοιο επίπεδο με την Αθήνα.


Από τις πόλεις της Μεσογείου μόνο η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε σχετικά καλύτερη απόδοση, αλλά με πληρότητα μόλις 30% YTD.