Ειδικό ταμείο για τη στήριξη των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ζητούν οι εφοπλιστές


Έλληνες και Σουηδοί εφοπλιστές, από κοινού με την «Transport & Environment», ζητούν ειδικό ταμείο το οποίο θα εξασφαλίζει τη σταθερότητα της τιμής του άνθρακα, τη μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας και τον περιορισμό των οικονομικών επιβαρύνσεων για τις χιλιάδες μικρομεσαίες ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Οι Ενώσεις Ελλήνων και Σουηδών Εφοπλιστών, σε συνεργασία με την περιβαλλοντική ΜΚΟ «Transport & Environment», απευθύνουν έκκληση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσει μια πρόσφορη για τη διεθνή ναυτιλία προσέγγιση στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών.


Σε κοινή επιστολή υπογραμμίζουν τα ιδιαίτερα, εγγενή χαρακτηριστικά της ναυτιλίας και υποστηρίζουν μια φιλόδοξη προσέγγιση που θα είναι κατάλληλη για τον κλάδο.


Οι τρεις φορείς ζητούν τη δημιουργία ειδικού ταμείου κάτω από το ευρωπαϊκό ETS, το οποίο θα εξασφαλίσει τη σταθερότητα της τιμής του άνθρακα, τη μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας και τον περιορισμό των οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων για τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίας.


Ένα τέτοιο ταμείο θα πρέπει να χρηματοδοτήσει επίσης την ανάπτυξη νέων πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.


Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη και παραγωγή των νέων αυτών καυσίμων και τεχνολογιών θα πρέπει να επιτευχθεί από εμπλεκόμενους με τη ναυτιλία φορείς, όπως παρόχους ενέργειας, ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτικών μηχανών.


Καλούν επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και να ορίσει τους φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου ως τους υπεύθυνους για την πληρωμή του κόστους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του επερχόμενου ευρωπαϊκού αγορακεντρικού μέτρου.


«Η ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS, χωρίς την ίδρυση ταμείου και χωρίς να καταστούν υπεύθυνοι οι φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου, θα πλήξει καίρια τον κλάδο.


Η εμπορία δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα εμπεριέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς και σε κερδοσκοπία.


Οποιοδήποτε ευρωπαϊκό αγορακεντρικό μέτρο θα πρέπει να είναι συμβατό με μελλοντικά μέτρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το γεγονός ότι οι ΜμΕ αποτελούν τη βάση της διεθνούς ναυτιλίας.


Οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν και πρέπει να επιτευχθούν με άλλα, λιγότερο επαχθή μέσα.


Παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι κατ’ εξοχήν cross-trader και δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτω από ένα συνονθύλευμα περιφερειακών μέτρων, ο κλάδος έχει επεξεργαστεί εντατικά και προωθήσει ρεαλιστικές λύσεις.


Οι λύσεις μπορούν να συμβάλουν τόσο στην επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων, όσο και στην ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας στην πλήρη απεξάρτησή της από τον ορυκτό άνθρακα.


Ενώνουμε τις δυνάμεις μας με άλλους φορείς και καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει σοβαρά υπόψη τις απόψεις μας κατά τη σύνταξη της πρότασής της», σχολίασε ο Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.


Οι συνυπογράφοντες την επιστολή ζητούν, επίσης, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μη χορηγήσει δωρεάν δικαιώματα καθώς αυτά, εξαιτίας των χαρακτηριστικών των διαφόρων ναυτιλιακών τομέων, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στρέβλωση του ανταγωνισμού ενώ μια - χρονικά - σταδιακή εισαγωγή του μέτρου θα ήταν προτιμότερη.