Ας ακούσουμε τους ποδηλάτες...


Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερος κόσμος ποδηλατεί στους επικίνδυνους όμως και χωρίς κατάλληλες υποδομές δρόμους της Αθήνας. Τα δίκτυα που αναπτύχθηκαν είναι μεν αρκετά αλλά αποσπασματικά και δεν συνδέονται με όμορους δήμους. Φωτεινή εξαίρεση ο νότιος άξονας ο οποίος εκτείνεται από το Γκάζι έως τον Φαληρικό Όρμο.

15 Ιουλίου 2014

Ημερομηνία ορόσημο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυτή η Τρίτη του Ιούλη του 2014. Ήταν η στιγμή κατά την οποία υπεγράφη το έργο κατασκευής του νότιου τμήματος του ποδηλατόδρομου από το Γκάζι έως το Φαληρικό Δέλτα.


Εδώ κι 6 χρόνια το δίκτυο είναι λειτουργικό και το μήκος του φτάνει τα 11 χιλιόμετρα.


Και τα πράγματα κόλλησαν εκεί....

Το έργο αφορούσε στην κατασκευή ενός ολοκληρωμένου ποδηλατικού άξονα ο οποίος θα ξεκινούσε από την Κηφισιά και θα κατέληγε στο Δέλτα του Φαλήρου, όμως η ολοκλήρωση της υποδομής στον βόρειο τμήμα «κόλλησε» λόγω της γραφειοκρατίας και πλέον οι αρχικές χαράξεις του έργου είναι παρωχυμένες κι ανεπίκαιρες καθώς από τότε άλλαξαν οι βασικές προδιαγραφές.

Ο νότιος άξονας

-4,55 χλμ. είναι πεζόδρομοι (Π. Τσαλδάρη, Θεσσαλονίκης τμηματικά, Απ. Παύλου, Δ. Αρεοπαγίτου),

-Τα 1,15 χλμ. είναι ο ήπιας κυκλοφορίας παρόχθιος δρόμος του Ιλισού

-Τα 0,75 χλμ. είναι ο υλοποιημένος ποδηλατόδρομος, παρόχθιος του Ιλισού

-Τα 1,3 χλμ. είναι κανονικές οδοί

Ο ποδηλατόδρομος διέρχεται από τους σταθμούς του ΗΣΑΠ και ΜΕΤΡΟ: Ακρόπολη, Θησείο, Πετράλωνα, Ταύρος και Μοσχάτο.

Ο βόρειος άξονας

-Το συνολικό μήκος του άξονα είναι 27 χιλιόμετρα.

-Από τα 16,7 χλμ, τα 3,5 είναι πεζόδρομοι, τα 8,5 χλμ είναι δρόμοι δίπλα στον ΗΣΑΠ, τα 5,2 χλμ είναι κανονικές οδοί

-Θα περνάει από την Αθηνάς, την Αγ.Μελετίου, τη Γ΄ Σεπτεμβρίου αλλά και από γειτονιές της Κυψέλης και των Άνω Πατησίων, από την Αγ.Ζώνης, την Κιθαιρώνος, την Ταϋγέτου, την Αγίας Λαύρας.

-Θα διέρχεται από τους σταθμούς του Ηλεκτρικού Μοναστηράκι, Ομόνοια, Βικτώρια, Περισσός, Πευκάκια, Ν.Ιωνία, Ηράκλειο, Ειρήνη, Μαρούσι, ΚΑΤ, Κηφισιά.

-Θα περνάει από 5 δήμους: Αθηναίων, Ν.Ιωνίας, Ηρακλείου Αττικής, Αμαρουσίου, Κηφισιάς.

-Στο τμήμα όπου ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ) είναι υπόγειος (Αττική - Βικτώρια - Ομόνοια - Μοναστηράκι) θα περνάει από την οδό Γ' Σεπτεμβρίου και έπειτα από την οδό Αθηνάς.

- θα αποτελεί γραμμή κορμού, όπου κάθετα θα μπορούν να αρθρώνονται τοπικά δίκτυα.

- και θα εξυπηρετεί ανάγκες μετεπιβίβασης σε σταθμούς Μετρό και ΗΣΑΠ.


Το moveo.gr συνάντησε τον Χάρη Κουγιουμτζόπουλο, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠοδηλΑττικής Κοινότητας, ο οποίος μίλησε για τα πολλαπλά οφέλη από τη δημιουργία ποδηλατόδρομων σε μια προσπάθεια αφύπνισης της κοινωνίας και της πολιτείας γενικότερα.



Πόσο καλύτερα θα ζήσεις αν στην πόλη σου κυκλοφορούν ποδήλατα;

Ας προηγεί το «μπόλιασμα» των νέων και των τοπικών κοινωνιών για τα οφέλη στον άνθρωπο και στο περιβάλλον της χρήση του ποδηλάτου και της ανάπτυξης κατάλληλων κι ασφαλών υποδομών και τα ΣΒΑΚ μπορούν να ακολουθήσουν.


Έχει παρατηρηθεί πως πολύ συχνά, όσο καλή θέληση κι αν υπάρχει από την τοπική αυτοδιοίκηση διάφορες μελέτες και έργα «κολλάνε» τη στιγμή της υλοποίησης.


Κύριος λόγος η γραφειοκρατία...

Τα έργα μελετώνται, χαράσσονται και μέχρι τη στιγμή της υλοποίησης, έχοντας περάσει χρόνια από την πρώτη φάση του σχεδιασμού, ακυρώνονται γιατί είτε έχουν αλλάξει οι προδιαγραφές και τα στανταρτς είτε «σκοντάφτουν» στα συμφέροντα των τοπικών κοινωνιών.

Κάτι ανάλογο συνέβη και με τον βόρειο άξονα του δικτύου. Η χάραξη είχε μελετηθεί με εύρος 2,5 μέτρων κι από τότε μέχρι σήμερα οι προδιαγραφές άλλαξαν καθώς απαιτούνται 3 μέτρα για την κατασκευή του, κάτι που είναι αδύνατο να εφαρμοστεί σε πολλά σημεία της πρωτεύουσας.


Και τα πρωτοβάθμια σωματεία συστρατεύονται σε έναν αγώνα να υλοποιηθεί η υποδομή κι ας είναι οι προδιαγραφές ξεπερασμένες. Τα 2,5 μέτρα, όπως χαρακτηριστικά λένε, αμφίδρομης ροής είναι υπέρ αρκετά και πλέον ασφαλή.


«Εμείς θέλουμε, ως ποδηλΑττική Κοινότητα, να προωθήσουμε το εξής μήνυμα: Καθώς το 50% των μετακινήσεων κάτω από 2,5 χιλιόμετρα γίνεται με ΙΧ., είναι πολύ απλό, πολύ καθημερινό, καθόλου επίπονο, καθόλου κοπιαστικό, πολύ άνετο, γρηγορότερο από οποιαδήποτε άλλη μετακίνηση κάτω από τα 2 με 2,5 χιλιόμετρα μην παίρνεις το αυτοκίνητό σου, πάρε το ποδήλατο.


Πήγαινε στα γρήγορα στην αγορά, θα κάνεις τη δουλειά σου αμέσως, δεν έχεις πρόβλημα παρκαρίσματος και σε 10 λεπτά θα είσαι πίσω στο σπίτι σου. Με το αυτοκίνητό σου θα κάνεις τουλάχιστον 30 λεπτά για να πας και να έρθεις και να βρεις να παρκάρεις», σημειώνει ο Χάρης Κουγιουμτζόπουλος.


Η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει αναφανδόν τη μετατροπή των βασικών κεντρικών αρτηριών σε ποδηλατόδρομους διότι έχει αντιληφθεί τα οφέλη από τη χρήση του κατεξοχήν «πράσινου» μεταφορικού μέσου:

- μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου

- μείωση κυκλοφοριακών προβλημάτων

- μείωση ψυχικών νοσημάτων

- μείωση καρδιαγγειακών προβλημάτων

- αύξηση βιοτικού επιπέδου

Από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας υπάρχουν πάρα πολλοί χαραγμένοι ποδηλατόδρομοι.

«Πρέπει να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαδρομών. Δηλαδή να πάει σε μια φιλοσοφία ότι το πάω από εδώ σε ένα σημείο της πόλης το οποίο είναι πάρα πολύ κεντρικό, μαζεύει πάρα πολύ κόσμο σε ένα άλλο σημείο εφάμιλλο, ομοειδές.


Έτσι ώστε να μετακινηθεί πραγματικά πληθυσμός κάπου που μετακινείται σήμερα με το αυτοκίνητο και με το λεωφορείο.


Εκεί λοιπόν, βάλε δίπλα έναν ποδηλατόδρομο και δώσε την εναλλακτική λύση αυτός ο κόσμος, ένα 5%, 10%, 15% να φύγει να εκτραπεί και να προχωρήσει μέσα στον ποδηλατόδρομο», ανέφερε ο κος Κουγιουμτζόπουλος, τονίζοντας και τη σημαντική συμβολή της Ελληνικής Ομοσπονδίας Αστικής Ποδηλασίας, η οποία αποτελεί τον δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ του ευρωπαϊκού σύγχρονου πειραματισμού και της ελληνικής πολιτείας αναφορικά με τους επόμενους βηματισμούς της.