Έτοιμα να πετάξουν τα υδροπλάνα


πηγή: https://www.waterairports.com/
Το φιλόδοξο project για την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα μας φαίνεται πως παίρνει σάρκα και οστά και η έναρξη του πτητικού τους προγράμματος αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα.

Μια ουσιαστική λύση θα αποτελέσουν τα υδροπλάνα στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της νησιωτικής Ελλάδας ιδιαίτερα για τα μικρότερα νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο.


Το υδροπλάνο είναι ένα φιλικό για το περιβάλλον μεταφορικό μέσο και μπορεί να αποτελέσει και μια βιώσιμη λύση για το σύνολο των περιοχών όπου έχουν αναπτυχθεί και που πρόκειται να αναπτυχθούν οι ανάλογες υποδομές.


Το business plan και η επενδυτική ευκαιρία

16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής διαθέτει η Ελλάδα και η ανάπτυξη των υδατοδρομίων αποτελεί μια σημαντική επενδυτική ευκαιρία.


Αυτή τη στιγμή οι μεγάλοι «παίκτες» είναι οι εταιρείες «Ελληνικά Υδατοδρόμια» και «Hellenic Seaplanes».


Και οι δύο εταιρείες δραστηριοποιούνται τόσο στον τομέα της μελέτης, κατασκευής, αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων στη χώρα μας όσο και στο πτητικό έργο.


Η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» έχοντας ως βασικό μέτοχο το γερμανικό fund, Axion Air Limited και με την Grecian Air Seaplanes υπολογίζεται να αναπτύξουν μια επένδυση με σχεδόν 15 υδροπλάνα, τύπου «Twin Otter» DHC-6, για να καλύψουν το σύνολο του προγραμματισμού των πτήσεών τους. Ένα project το οποίο αγγίζει τα 120 με 150 εκατ δολάρια.


Η «Hellenic Seaplanes» σχεδιάζει επενδύσεις άνω των 300 εκατ.€ στην πενταετία με την αγορά αεροσκαφών των οποίων ο αριθμός τους εκτιμάται, για την πρώτη πενταετία, σε τουλάχιστον 20 υδροπλάνα (περί τα 130 εκατ.€).


Και οι δύο εταιρείες συνεργάζονται προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες κατά το δυνατόν γρηγορότερα καθώς η λειτουργία υδατοδρομίων στη χώρα μας έχει περάσει από «40 κύματα» και οι καθυστερήσεις λόγω πανδημίας «κόλλησαν» αρκετά τις προετοιμασίες του όλου εγχειρήματος.


4 αεροπορικές εταιρείες ενδιαφέρονται για τα υδατοδρόμια της Ελλάδας

Εκτός από τα «Ελληνικά Υδατοδρόμια» και τη «Hellenic Seaplanes» επενδυτικό ενδιαφέρον για το πτητικό έργο των υδατοδρομίων έχουν εκφράσει ακόμη δύο εταιρείες.


Η «Ippias Airlines», μέλος της «Ippias Group», μιας βιομηχανίας ενεργειακών υποδομών, της οποίας ηγείται ένας Ελληνοαμερικανός. Τα υδροπλάνα που θα χρησιμοποιούν θα είναι μικρότερα, κάποια μονοκινητήρια 9 επιβατικών θέσεων, με σκοπό τη στοχευμένη λειτουργία σε πτήσεις charter με τις οποίες θα μεταφέρουν περισσότερο VIP επιβάτες.


Η τέταρτη εταιρεία ανήκει στον πολυεκατομμυριούχο Ελληνομεξικανό, Ρικάρντο Φαρίας Νικολόπουλο, πρόεδρο της Golden Eagle Fuels, L.L.C..


Ο κος Νικολόπουλος ενοικίασε χώρο στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και παρήγγειλε τα πρώτα του υδροπλάνα. Στο project θα επενδύσει σχεδόν 100 εκατ.€. Ο κορωνοϊός όμως του ανέτρεψε τον σχεδιασμό.


Ο ίδιος βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην Αμερική κι όταν η υγειονομική κρίση το επιτρέψει θα επιστρέψει να ολοκληρώσει το εγχείρημά του.


Στο moveo.gr μίλησε ο κος Αναστάσιος Γκόβας, πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», ένας ειδικός στον κλάδο του υδροπλάνου, ο οποίος από το 2004 έκανε τις πρώτες προσπάθειες να αποθαλασσώσει τα υδροπλάνα από τις θάλασσες της Μεσογείου όμως κόλλησαν στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας.


Τα «αεροδρόμια επί υδάτινης επιφάνειας», για τα οποία φτάσαμε σήμερα να μιλάμε για την παραμονή της έναρξης της λειτουργίας τους, πιστώνεται κυρίως στον ίδιο τον κο Γκόβα.


«Ο μεγάλος αριθμός των νησιών, η τεράστια ακτογραμμή ακόμα και το γεγονός ότι έχουμε έναν σημαντικό αριθμό από λίμνες στην ηπειρωτική χώρα που κι αυτές είναι απολύτως κατάλληλες να εξυπηρετούνται από τα υδροπλάνα.


Μάλιστα οι λίμνες έχουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα καθώς οι καιρικές συνθήκες στις λίμνες είναι πάντα πιο ήπιες, δεν υπάρχουν οι κυματισμοί και τα μποφόρ που υπάρχουν σε μια ανοιχτή θάλασσα συν το γεγονός ότι το νερό της λίμνης που δεν έχει το αλάτι που έχει το νερό της θάλασσας είναι πολύ πιο φιλικό και στο υδροπλάνο», σημείωσε ο Αναστάσιος Γκόβας.


Το υδροπλάνο πολυχρηστικό πτητικό μέσο

Το υδροπλάνο είναι ένα πολυχρηστικό μεταφορικό μέσο που σημαίνει ότι πέραν από τις πτήσεις μεταφοράς επιβατών μπορεί να κάνει κι άλλα είδη πτήσεων πιο εξειδικευμένα αλλά εξίσου σημαντικά.


Νοσοκομειακές πτήσεις


Μπορούν δηλαδή να μετακινούνται γρήγορα και με ασφάλεια κάποιοι ασθενείς ή τραυματίες από τα μικρά νησιά σε μεγαλύτερα σημεία που θα υπάρχουν νοσοκομεία.


Πτήσεις cargo


Τα υδροπλάνα μπορούν να κάνουν εμπορικές πτήσεις που σημαίνει ότι μπορούν να μεταφέρουν τρόφιμα και άλλα είδη σε μικρά νησιά που έχουν μεγάλη δυσκολία τους χειμερινούς μήνες.


Πτήσεις έρευνας και διάσωσης


Μπορούν να πραγματοποιούν ακόμη πιο εξειδικευμένες πτήσεις. Ειδικά τα τελευταία χρόνια με το μεταναστευτικό ζήτημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας είναι σημαντικό και δύνανται να συνδράμουν και σε αυτό το κομμάτι.

Κέρδος σε χρόνο και χρήματα

«Ένα δίκτυο πτήσεων υδροπλάνων στις Κυκλάδες ή στα Δωδεκάνησα τους χειμερινούς μήνες μπορεί ο κάτοικος από τη Φολέγανδρο ή από την Ίο, σας λέω ενδεικτικά δύο νησιά των Κυκλάδων που δεν έχουν αεροδρόμιο, να παίρνει το πρωί την πτήση και να πηγαίνει στη Σύρο που είναι η πρωτεύουσα των Κυκλάδων ή και στον Πειραιά να κάνει την όποια δουλειά σε μια δημόσια υπηρεσία, σε ένα νοσοκομείο, σε μία αγορά και να γυρίζουν το μεσημέρι ή το απόγευμα στο νησί του.


Αυτό με τις λύσεις που υπάρχουν σήμερα δεν είναι εφικτό, θα πρέπει κάποιος να πάρει το καράβι να πάει στον Πειραιά ή στη Σύρο κι ενώ δεν υπάρχει επιστροφή αυθημερόν για το νησί του αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διανυκτερεύσει στη Σύρο, για παράδειγμα, να πληρώσει ξενοδοχείο, φαγητό. Αυτό είναι μια Οδύσσεια», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια».


Αμφίβια τα υδροπλάνα

Το υδροπλάνο έχει τη δυνατότητα να λειτουργεί κι ως ένα συμβατικό μικρό αεροσκάφος. Τι σημαίνει αυτό; Το υδραπλάνο μπορεί να διαθέτει και τροχούς, ρόδες, που μπαίνουν μέσα στους πλωτήρες όταν είναι στον αέρα και αυτό το σύστημα κατεβαίνει και με τις ρόδες που έχει το αεροπλάνο μπορεί και προσγειώνεται και σε κανονικό αεροδρόμιο.


Φανταστείτε ένα γκρουπ τουριστών να φτάνει στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και μέσα σε 55 λεπτά να βρίσκεται στο νησί της Πάτμου, για παράδειγμα, χωρίς τελικά να χρειάζεται να ακολουθήσει όλη τη διαδρομή με το μετρό και τον ηλεκτρικό μέχρι το λιμάνι του Πειραιά και μετά από 10 με 12 ώρες ταξιδιού να φτάσει τελικά στο νησί προορισμού του.


Μόλις 3 υδατοδρόμια έχουν αδειοδοτηθεί

Αυτή τη στιγμή έχουν αδειοδοτηθεί 3 υδατοδρόμια σε όλη τη χώρα, στην Κέρκυρα, στους Παξούς και στην Πάτρα, από την «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, πρόσφατα προχώρησε και στην αδειοδότηση δύο ακόμη, στο Ρέθυμνο και στον Βόλο.


Η συγκεκριμένη αδειοδότηση αφορά στο πρώτο σκέλος της διαδικασίας, δηλαδή στην άδεια ίδρυσης. Για να κατασκευαστεί ένα υδατοδρόμιο απαιτούνται τρεις φάσεις, η άδεια ίδρυσης, ακολουθεί η κατασκευή του και τέλος εκδίδεται και η άδεια λειτουργίας του.


Αυτή τη στιγμή έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ακόμη 20 τεχνικοί φάκελοι για να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας κι ακολουθούν άλλοι 50 οι οποίοι βρίσκονται στο τελικό στάδιο.


Όταν όλες οι τεχνικές μελέτες ολοκληρωθούν θα μιλάμε για 100 υδατοδρόμια τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν στην Ελλάδα.


πηγή: Hellenic Seaplanes
Συνάντηση Χαραλάμπους με Κεφαλογιάννη

Ο δεύτερος μεγάλος παίκτης, η «Hellenic Seaplanes», μετρώντας αντίστροφα για την έναρξη της λειτουργίας των υδατοδρομίων πραγματοποίησε συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών κι Υποδομών.



Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, ενημέρωσε τον κο Κεφαλογιάννη για τον προγραμματισμό των πρώτων πτήσεων της εταιρείας, για τα νέα υδροπλάνα που θα έρθουν στην Ελλάδα, για το σύστημα κρατήσεων που θα ανακοινωθεί και θα είναι διαθέσιμο στο κοινό τις επόμενες ημέρες καθώς και για όλα τα θέματα που πρέπει να ρυθμιστούν για την λειτουργία των υδατοδρομίων.


«Με την εμφανή και ουσιαστική στήριξη της παρούσας κυβέρνησης, οι επαγγελματίες του χώρου των υδροπλάνων βρεθήκαν στην ευχάριστη θέση να διακρίνουν πιο ξεκάθαρα τον μεγάλο στόχο, τη λειτουργία των υδατοδρομίων και τις πολύ σύντομα πτήσεις των αμφίβιων αεροπλάνων.


Η διαδικασία αδειοδότησης υδατοδρομίων απλοποιήθηκε και είδαμε μέσα σε ένα χρόνο, παρόλα τα εμπόδια που μας έφερε ο κορωνοϊός, να αυξάνεται το ενδιαφέρον γύρω από την δημιουργία υδατοδρομίων και τον ερχομό των υδροπλάνων.


Η καλή συνεργασία των δημόσιων φορέων με τις επιχειρηματικές και επενδυτικές πρωτοβουλίες είναι το κλειδί για να εντείνουμε τις συλλογικές προσπάθειες, ώστε το δίκτυο υδατοδρομίων να πάρει «σάρκα και οστά» κάνοντας την Ελλάδα Μαλδίβες της Ευρώπης», σημείωσε ο κος Χαραλάμπους.

Νέος «χάρτης» μεταφορών δομείται στην Ελλάδα

Τα υδατοδρόμια που βρίσκονται λίγο πριν την λήψη της άδειας είναι στον Βόλο, στο Ρέθυμνο, στην Πάτμο, στην Τήνος, στη Σίφνο, στην Ιό, στη Σκύρο, στην Ερεικούσσα, στους Οθωνούς, στο Μαθράκι, στην Καλαμάτα, στη Σκόπελο, στην Αλόννησο, στην Κυλλήνη, στα Ιωάννινα, στη Σητεία, στο Λουτράκι, στην Καβάλα και στην Αμφιλοχία.


30 υδατοδρόμια σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων που έχει αναλάβει την ολοκλήρωση τους η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (εκτός της Φολεγάνδρου).


Τα 5 υδατοδρόμια της Εύβοιας σε συνεργασία με τον ΟΛΝΕ όπου τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνουν την αδειοδοτική τους διαδικασία.


Τα υδατοδρόμια Χίου, Ψαρών και Οινουσσών όπου επανήλθαν δυναμικά στην τροχιά αδειοδότησής τους.


Τα υδατοδρόμια Ιονίων Νήσων, στη Ζάκυνθο, στην Ιθάκη, στην Κεφαλονιά, στη Λευκάδα και στο Μεγανήσι, τα οποία φαίνεται να ξεκολλάνε και να παίρνουν σειρά αδειοδότησης με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και της ΔΕΠΑΝ.


Η περιφέρεια Πελοποννήσου ξεκίνησε την δημιουργία υδατοδρομίου στην λίμνη Τάκα, ενώ παράλληλα τα υδατοδρόμια όπως στο Κατάκολο, στο Ναύπλιο και στη Νέα Κίο, ενώ είχαν προβάδισμα στην αδειοδοτική διαδικασία φαίνονται να έχουν κολλήσει.


Τη διαδικασία δημιουργίας υδατοδρομίου έχουν επίσης ξεκινήσει ο δήμος Αγ. Κωνσταντίνου – Καμένα Βούρλα, ο δήμος Κίσσαμου, ο δήμος Ιεράπετρας ενώ εμφανίζεται νέο υδατοδρόμιο στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής.