«Άνω – κάτω» τα αεροπορικά δρομολόγια λόγω του πολέμου


Ο επανασχεδιασμός παλαιών δρομολογίων με εκτροπές προς Βορρά, Νότο και Δύση, έχει επιφέρει μειώσεις ή και αυξήσεις του αεροπορικού μεταφορικού έργου, με αποτέλεσμα να χρειάζονται μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων, την ώρα που οι ενεργειακές τιμές «τραβάν την ανηφόρα». Ταυτόχρονα έχουν δημιουργηθεί νέες ανάγκες μεταφορών.

Σοβαρές διαταραχές στις υπερπτήσεις και τις αεροπορικές μεταφορές έχει προκαλέσει στις περιοχές γύρω από την εμπόλεμη ζώνη η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σύμφωνα με το Eurocontrol.


Η έκθεση της υπηρεσίας που δόθηκε στη δημοσιότητα δείχνει, πώς οι αλλαγές των δρομολογίων γύρω από την Ουκρανία έχουν διαταράξει τις ροές των πτήσεων σε μία ευρύτατη περιοχή, γύρω από τα θέατρα του πολέμου. Η έκθεση αναφέρει ότι οι εμπορικές πτήσεις σχεδόν έχουν παγώσει, ενώ έχουν σταματήσει και οι πτήσεις πάνω από τη γειτονική Μολδαβία. Ταυτοχρόνως έχουν σοβαρά διαταραχθεί οι πτήσεις και σε πολλά άλλα σημεία γύρω από την Ουκρανία, τη Ρωσία και τη Λευκορωσία.


Στο γράφημα που δημοσιεύεται φαίνονται οι αλλαγές των πτήσεων από τα μέσα Φεβρουαρίου (πριν από την εισβολή) ως τα μέσα Μαρτίου.


Χαρακτηριστικά η έκθεση εστιάζει στη Λιθουανία και την Ουγγαρία, σημειώνοντας όμως ότι οι δύο συγκεκριμένες χώρες είναι το παράδειγμα του τι γίνεται και στην ευρύτερη περιοχή. Στη Λιθουανία οι υπερπτήσεις έχουν μειωθεί κατά 200 την ημέρα (-46%). Περισσότερες από τις μισές απώλειες (δηλαδή σχεδόν 110 πτήσεις την ημέρα) οφείλονται στο ότι σταμάτησαν οι ροές από Γερμανία, Γαλλία, και Βρετανία προς Ρωσία και αντίστροφα. Επίσης η Πολωνία, η Λεττονία και πολλές άλλες χώρες έχουν πολύ λιγότερες τπήσεις στο ίδιο χρονικό διάστημα, μέσα Φεβρουαρίου με μέσα Μαρτίου.


Οι πτήσεις μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας συνεχίζονται, αλλά είναι μειωμένες σχεδόν κατά 30%. Ωστόσο η Λιθουανία έχει κερδίσει περί τις 18 πτήσεις ημερησίας, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της, πετώντας όσο πιο δυτικά μπορούν, για να αποφύγουν τη Λευκορωσία. Αυτή η περιορισμένη αύξηση όμως δεν μπορεί καθόλου να αντισταθμίσει τις απώλειες των υπερπτήσεων από και προς την Ασία, που οφείλονται ακριβώς στο ότι «έχει κλείσει» ο εναέριος χώρος της Λευκορωσίας.


Οι πτήσεις μεταξύ Γερμανίας και Κίνας έχουν αυξηθεί κατά 10%, αλλά οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες έχουν εκτρέψει τα δρομολόγιά τους νοτιότερα, μέσω Γεωργίας για παράδειγμα. Οι μη ευρωπαϊκές εταιρίες που συνεχίζουν να περνούν μέσα από τον εναέριο χώρο της Ρωσίας, χρησιμοποιούν ακόμα βορειότερους αεροδιαδρόμους, προτιμώντας να πετούν πάνω από την Εσθονία και τη Λεττονία, παρά από τη Λιθουανία, η οποία χάνει 25 υπερπτήσεις την ημέρα από και προς τη Βορειοανατολική Ασία και ακόμα 20 από και προς τη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία.


Οι υπόλοιπες απώλειες της Λιθουανίας οφείλονται σε πτήσεις μικρότερων αποστάσεων που επίσης έχουν διαταραχθεί λόγω του πολέμου, όπως οι πτήσεις από Φινλανδία και Εσθονία προς Γερμανία, οι οποίες τώρα έχουν εκτραπεί πολύ πιο δυτικά για να αποφεύγεται ο εναέριος χώρος του θυλάκου του Καλίνινγκραντ, με αποτέλεσμα 18 πτήσεις από τη Λιθουανία να έχουν μετακινηθεί προς τη Σουηδία.

Μπορεί η Λιθουανία να γνωρίζει μείωση των υπερπτήσεων από το έδαφός της, ωστόσο το αντίθετο συμβαίνει με την Ουγγαρία. Η έκθεση του Eurocontrol αναφέρει ότι η χώρα έχει αύξηση των υπερπτήσεων του εδάφους της κατά 29%, 290 πτήσεις την ημέρα. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι εκτράπηκαν νοτιότερα οι ροές των πτήσεων προς Ασία και Μέση Ανατολή. Αυτό αντικατοπτρίζει περίπου το ένα τρίτο των αλλαγών, περίπου 100 πτήσεις την ημέρα.


Τον τελευταίο μήνα έχουν αυξηθεί σημαντικά οι πτήσεις από και προς τη Ρουμανία. Αυτό για την Ουγγαρία μεταφράζεται σε μία αύξηση των υπερπτήσεων του εδάφους κατά 70 την ημέρα. Και πρόκειται κυρίως για αύξηση των λεγόμενων «οργανικών» πτήσεων, παρά για πτήσεις που οφείλονται σε επανασχεδιασμό των παλαιών δρομολογίων. Η Ουγγαρία έχει κι άλλα μικρότερα κέρδη σε υπερπτήσεις, όπως οι ροές ανάμεσα σε Τουρκία και Ρωσία, καθώς και οι πτήσεις σκανδιναβικών και βαλτικών χωρών, οι οποίες αποφεύγουν πλέον τον εναέριο χώρο της Ουκρανίας.